Rått-mobbning?
Hej! För lite mer än en vecka sedan fick vi avliva en äldre dam och sedan dess har det hänt väldigt mycket i flocken. Det förvirrar mig då flocken varit stabil tills nu vilket blivit väldigt plötsligt.
En av honorna har börjat barbera de andra råttorna, och nu mot slutet har det sett ut som att hon också blivit barberad av någon annan (bakom öronen och jag tror inte hon når dit själv). Jag har sett att den nämnda råttan, Pepsi, bitit tag i öron och tassar på den äldsta råttan som är mycket mindre än dom andra två. Hon liksom lägger sig på rygg och slingrar sig under magen på den utsatta och biter tag i tassarna alternativt puttar in henne mot ett hörn och biter tag i öronen. Det blir inga sår men självklart uppskattas det inte av råttan som piper och ibland springer iväg för att sedan bli jagad. Vad innebär detta beteende?
Jag har hört att råttor kan mobba dom som är svagare än sig själva, men jag tycker det är underligt då jag i måndags åkte till veterinären med en råtta som plötsligt fick snedskalle och det är inte hon som blivit den utsatta. Ifall det är intressant så behandlas just nu alla råttor mot mycoplasma för att veterinären hörde "pip i lungorna" på råttan med snedskalle.
Har även hört att understimulans kan leda till både mobbning och barbering. Men jag vet inte om så är fallet då råttorna får springa löst MINST två timmar om dagen, ofta mer då jag desperat försöker få dom att gå ner i vikt.
Finns det något jag kan göra? Det verkar inte som att någon av dom mår så bra. :(
Hon som fick somna in var kanske ledaren i flocken, och därför är det lite kaos i gruppen nu, när de måste "tävla" om en ny ledare.
/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus