Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2077 ggr
lolaisdenied
0

russin

Har tittat runder lite och funderat över de sidor där det står att russin inte är bra för mindre djur. Någon slags mögelhinna som inte är bra.. Någon som vet något om detta?Förvånad

paronskrutten
0

Det är väl mest att det är så sött. Eller?

Helena

flikka83
0

Undrar också om det ær bra att ge dom russin??

lolaisdenied
0

Jisses vilken gamal tråd;)

Ninja
0

#2 Bra och bra.. det är knappast nödvändigt i alla fall. H

undar kan få akuta njurbesvär bara av väldigt små mängder russin (och vindruvor), detta pga att de blir förgiftade av något ämne de innehåller. Stog inget om någon mögelhinna i artikeln jag läste, utan det var någon "farlig komponent" som alltså inte bara finns i russin utan även i vindruvor (som ju är färska och torde vara mögelfria)

dorkey
0

Russin innehåller förskräckligt mycket socker, och det är ju inte bra för någon. Tur att mina råttor inte ens gillar russin.

Dock så har jag hört att torkade russin i Müsli och liknande är nyttigt (?)

TopasPearl
0

#5 det hoppas jag, för mina råttor äter russinen i müslin. Nu blir jag lite orolig här över denna tråden…

Ninja
0

#6 Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket, jag har inte hört om några råttor som blivit sjuka trots att de äter russin. Hundar är ju känsliga för en del saker som inte är ett dugg farligt för råttor - choklad t ex. (men sen är det ju onyttigt av andra skäl i stället)

TopasPearl
0

#7 Jag har hört att choklad är farligt för råttor också:/

TacoBelle
0

Jag har aldrig hört att russin ska vara farligt för råttor. Mycket socker i javisst, socker är inte nyttigt men inte farligt om det inte över överkonsumeras, precis som allt annat.

#5 Vad menar du med torkade russin?

Torkade vindruvor=russin

Torkade russin=gamla russin

TacoBelle
0

#0 Källhänvisning. Vilka sidor är det du läst på att russin skulle vara farligt?

lolaisdenied
0

#10 Jag minns inte riktigt, det var väldigt längesen.. Hittade något när jag googlade. Tror det var min syster som sa det, dock gällde det illrar.. -funderar-

lolaisdenied
0

http://iller.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=49a2c1cd-9dea-49c3-b857-7455132ef8e4

något sådant tror jag, dock var det inte den sidan jag läste det på från början..

TopasPearl
0

Fast där står det ju mest att det är just för illrar det är farligt

lolaisdenied
0

#13 vill minnas att det var för hunar också, men jag är absolut inte säkert.

jag absolut ingen aning om det är farligt eller inte, bara undrade lite ;)

dorkey
0

#9, haha, ursäkta. Blev lite "roligt" fel där.

Om man säger såhär, russin du köper i paken är ju självklart torkade vindruvor, men de är ju inte direkt torra, eller hur? Medan det som är i Müsli och liknande är ännu mer torkat så att säga.

Så köper man osockrad müsli så borde ju russinen i det inte vara sockrat, och därmed inte vara lika onyttigt.

Men som sagt, jag tror inte russin är särsklit farligt, så länge de inte är allergiska mot det såklart.

Ninja
0

#8 Myt myt.. choklad är inte farligt för råttor. "Bara" onyttigt.. Och i väldigt höga doser så påverkar det spermierna hos hanarna negativt.. Men det är inte farligt för själva råttan. Länk

#12 Jag har ju nämnt problemet för hundar i #7, kanske är samma sak för illrar? Att de kan bli förgiftade och få akuta njurbesvär pga något ämne i russin/vindruvor.

#15 Jag tror mest att det är förpackingen som avgör hur torra dom är. Vanliga russin man köper är ju inplastade, medans russin i müsli är omgiven av torra sädesslag. Det dammar ju ner ytan på russinen, men jag tror inte insidan blir såå mycket torrare.
Russin består ju nästan av socker, så oavsett om det kommer från osockrad müsli eller inte så är det ju väldigt sött. :) Men blir russinen verkligen så mycket sötare av att vara i en sockrad müsli? Jag tror iaf inte att det blir någon markant skillnad, faktiskt.

Sånt som är farligt för andra arter behöver nödvändigtvis inte vara farligt för råttor. Avocado är exempelvis dödligt för fåglar men bara nyttigt (men fett) för råttor. Och som nämnts tidigare; choklad.. Inte farligt, men ändock väldigt onyttigt.

MiloGirl8_8
0

Mina råttor äter Musli med torkade russin i, och har gjort det länge, och ingen av mina 6 råttor har mått dåligt av det än iaf :)

lolaisdenied
0

Dvs råttor kan gärna äta russin :D
Brabra ^^