Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1096 ggr
dorkey
0

Intresse?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag funderar på att starta en uppfödning. Satsa järnet på temperament och friska råttor. En underbar tanke som jag inte kan bli av med, att kunna avla på friska råttor och stärka banden inom råttavel. Färger/teckningar kommer inte vara det första jag satsar på, utan friska  och underbara råttor med fint temperament. Spelar ingen roll hur många år jag måste kämpa för att få tag i de föräldrarna och starta. Det som säger mest stopp är nog antalet köpare här runt i området. Och det var av den anledningen jag lade upp detta inlägg, finns det intresse nog? Jag startar inte en kull/uppfödning utan att veta att det finns intresse. Bor du i närheten av Härnösand, Västernorrland eller skulle kunna tänka sig att åka en liten bit för att köpa, så säg till nu! Finns det intresse nog  kanske det kommer finnas en eventuell kull till våren! =)

Mvh/ Madelene

Mymlan
0

Vad för råttor ska du börja med att avla på? de från zoo eller från en uppfödare? kommer ungarna att registreras i srs? vad har du för mål med aveln? det är ju inte bara ta en hane och hona och para dem. Har du plats för fler burar om du ej får ungar sålda? om du får osålda lämnas de till zoo?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

dorkey
0

Jag ska börja med att få tag i ett par råttor från en uppfödare.
Jag köper inte råttor med okänd bakrund. Det finns redan ett par hanar här hemma hos mig som jag tycker lämpar sig bra för avel. En hona/honor kommer jag antingen köpa in från "bäbisstorlek", dvs starta från det hållet att köpa in och köpa in och köpa in innan jag hittar den honan som lämpar sig för avel. Eller låna in en lämplig hona för eventuell avel.
Jag ogillar skarpt de flesta djuraffärer, och köper inte djur därifrån. Mitt mål med aveln är ganska brett. Att få folk att se hur underbara råttor kan vara, förstärka banden med friska råttor med längre liv. De flesta här långt uppe i Sverige, runt mitt område kan inte få tag i en råtta från en uppfödare eftersom det inte finns några på flera mils avstånd. Jag avlar absolut inte för min skull. Jag kommer kunna skaffa in fler burar om det kommer behövas. Men jag kommer inte avla så länge jag inte vet att intresset finns, och på så sätt kan jag vara nästan 70% säker att jag kommer få de flesta sålda. Och nej, som sagt jag lämnar inte in till djuraffärer. Den punkten tycker jag att jag redan förklarat. Det kan dock finnas en chans att jag kan komma överens med djuraffärer (arken som exempel) att sälja råttor åt dem, i mitt hem. Dvs, mina råttor som jag tagit hand om. Men det är isåfall en nödlösning.

Och sedan tycker jag inte att detta tillhörde inlägget. Bor du nära mitt område eller skulle kunna tänka dig köpa, då hör det hit.

Men jag tackar dig ändå för att visa intresse, och att du bryr dig om de underbara djuren.

cosmonita
0

Det finns många råttmänniskor i norrland som säkert är intresserade av en ny uppfödare. Känner du till http://www.norrlandsrottan.se/ , där finns också ett forum där du finner andra råttägare och uppfödare i norr.

Blir du sen en uppskattad och duktig uppfödare så får du säkert kunder som åker till dig söderöver ifrån  Glad

dorkey
0

Jag hoppas det, känns nästan som det behövs faktiskt. Dock så kommer jag ha problem, jag kommer ha nästan förstora krav på de eventuella köparna. x/ Men det är väl något jag får jobba lite bättre med om jag vill ha en uppfödning.

Nej, jag hade faktiskt inte sett den där weddsidan! tack så mycket :D

Ja, man får ju alltid hoppas *håller tummarna* :)

Ninja
0

Med noggrann avel och en kunnig uppfödare som vet vad h*n gör dels med att föda upp kullen rätt men även kan skilja agnarna från vetet vad det gäller avelsdjuren, javisst är det intressant! Såna uppfödare behövs det definitivt fler av, speciellt norrut.

Och nog tycker jag att frågorna i #1 är relevanta oavsett var man bor, för jag som tillhör norrland är nyfiken på allt sånt och mycket mer.
T ex Hur går du tillväga vid val av avelsdjur? :)

KickanW
0

Jag bor i Sundsvall så beroende på föräldrar och sådant kan jag nog vara intresserad.

Men då vill jag veta mycket mer om dina mål.

dorkey
0

#5: Ja, absolut. Det finns hur lite uppfödare som helst här uppe i norr. Jag är som sagt amatör, och inget proffs. Men jag tycker jag kan, har tid och plats till det som kommer behövas.

Vi säger att jag tänker låna in en hona för avel. Först och främst så kollar jag självklart upp att råttan är frisk, nog gammal och vikt. Jag frågar ut personen i fråga om bakrunden till råttan, vad dog föräldrarna av? sjukdomar i övrigt, friska syskon? Hur långt bak kan man ta reda på? desto längre ju bättre. Och EJ på djuraffärsråttor, tyvärr. Har honan varit sjuk, varit med andra sjuka råttor, haft några problem överhuvudtaget? Jag kommer vara otroligt noga med temperament då det är det jag avlar på och inte färg/teckning. Det är en fördjupning jag tar tag i senare. Honan ska vara stabil, orädd och lugn. Hon ska funka bra i flock, och speciellt med människor. Vara nyfiken och äta bra.

Hoppas det inte var något jag glömde lägga dit nu.

Som sagt, mycket amatörmässigt. Det är bara att ställa fler frågor om det är något mer :)

#6: En svallsbo! härligt, fler från norrland. :)

Mina mål med aveln? Mina mål är nog att få fram fina råttor helt enkelt. Temperamentsmässigt och friska, vad mer behöver du veta? Teckningar kommer jag som sagt inte lägga ner tid på.

KickanW
0

Japp, fast jag bor bara tillfälligt i Sundsvall medan jag pluggar. Men det gör jag i två år till så…

Hur kommer du tänka gällande olika linjer och färger? Har du läst på mycket med avel och sådär?

dorkey
0

Tänka gällande olika linjer? Hur menar du?

Jag kommer noga betrakta de olika linjer från råttorna jag parar, ej avla på defekta gener, som barbering, tumörer, dåligt imunförsvar, dåligt temperament, rossel, organdefekter, ektropion (fatty-eye), odd-eye (pga megacolon) osv… Släktforska helt enkelt. Är det det du menar?

Jag har läst på. Lite mer till och från i början när jag hade mina första råttor. Men nu när intresset kom riktigt seriöst för ca ett halvår sedan så har jag försökt tagit reda på en hel del.
Jag har sökt på biblioteket i här i Härnösand men hittar inte en enda bra bok! Och eftersom det inte finns så många uppfödare i närheten så har jag inte riktigt kunnat få en "mentor". Men jag har pratat med uppfödare över internet. Speciellt personen jag köpte min två pojkar av för en tid sedan.
Jag läser annars det mesta på privata hemsidor, andra faktasidor, och forum.

KickanW
0

Jo, det var ungefär det jag menade. Det låter ju bra. Tänker du ha någon hemsida eller hur ska man få reda på fakta om avelsdjuren och liknande?

Vi får se vilka föräldrarna är, hur din första kull blir och sådär… Jag kanske är intresserad då. Kul att folk här uppe börjar föda upp! Lycka till :)

dorkey
0

En hemsida blir det, absolut. Dock så har jag ingen kunskap om sådant. Så det får bli ifall någon liten stackare orkar sitta och göra en åt mig. Haha :)

Det får vi verkligen, kull till våren det får vi se. Beror på vad jag hittar för avelspar. Jag kan alltid lägga ut några bilder på avelsparet här på forumet och fråga ut er experter vad ni tycker innan jag sätter igång aveln. Är alltid lärorikt och trevligt.

Tack :)

KickanW
0

Kan tipsa om r8forum.kanske.net också. Bra att vi tips från olika håll!

Om du inte är allt för kräsen kan jag sätta ihop en hemsida åt dig…

dorkey
0

Jo, den sidan har jag sett. Såg den nyligen, har registrerat mig som medlem. Men man måste vänta innan man kan bli medlem så att säga. Men det där vet du ju förstås :P

Jadu, det skulle vara otroligt givmilt! gärna det. Men det bli nog efter jag startat upp i sådana fall. Om det funkar för dig?

Jag kommer börja helt enkelt med att kolla intresset för råttungar. Tror du att faktablad, och affischer kan ge resultat att hänga ut på stan? eller ska jag endast satsa på att lägga ut annonser och fråga ut på forum? det är så fruktansvärt svårt att få tag i folk här uppe.

KickanW
0

Satsa på norrrottan.egetforum.se och zoonen kanske. Jag tror att intresse finns. Det är nog lättare att marknadsföra när råttungarna är på väg. Beroende på hur "duktig" du är och sådär kan du nog sälja till Gävle och liknande också!

Du kan adda mig på kickanwicksell@gmail.com och säga till när du vill ha en hemsida! :)

dorkey
0

Norrråttan ja. Ja, jag ska försöka där. Jag får hoppas, och leta och söka. Jag söker lite smått på själva intressebiten. Min pojke jag tänkte avla på har några månader kvar på sig att "hålla sig frisk". Dåligt formulerat! han är frisk, och har friska gener, men eftersom man ska hålla gränserna helt enkelt så har han cirkus två månader kvar. Och då har jag två månader på mig att leta en avelshona som passar min pojk.

Hur är det med Roan, är det bäst att vänta till 1½ år, eller skulle det funka med 1 år utan problem vid en frisk sådan?

Jag är lite rädd att det kan gå segt i början eftersom det är min första kull och folk blir lite skeptiska, och ifrågasätter min kapacitet. Och eftersom den inte är så förträffligt stor så tror jag nog att bara folk riktigt nära orkar att ens komma och titta på ungarna. Det är saker jag är rädd för. Och eftersom det säljs alldeles för mycket djur redan så sätter jag inte nya liv i världen utan att veta att de får bra hem.. Får ett liv helt enkelt!

Det ska jag. Tack :)

Grodan
0

Jag tycker du ska bli medlem i SRS, ställa ut tilltänkta avelsdjur och få dem bedömda av experter (samtidigt som du får se andra råttor och givetvis träffa råttfolk), registrera alla råttungar i SRS och satsa på att bli registrerad uppfödare (trots att det tar tid och är lite krav - det är det värt!).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Incognita
0

Umeå här. Jag åker långt för den rätta råttan;) Allt ovanför uppsala är ett stenkast ifrån.. :)

sareri
0

hej jag är också från umeå! Glad

ungefär när beräknar du börja din uppfödning?

dorkey
0

#16: Okej. Det är ju som sagt lika bra. Jag gör ju alla en tjänst dessutom, att alla kan kolla linjer och sådant. Allt blir mer seriöst och man kan hålla koll på allt. Dock så kommer det ju ta ett år innan jag får gå mitt "prövoår", så denna kull kommer bli oregistrerade i srs, men jag ska absolut registrera sedan.

#17: Underbart! så ska jag väl se till att höra av mig här på forumet, NorrRåttan och R8forumet och så vidare när allt blir av :D kul att ha fler på närmare avstånd! ;)

#18: Underbart här med! :D Uppfödningen kommer ta några år innan det bli riktigt "av". Men en kull ganska snart hoppas jag på. Det är inte så jätteplanerat ännu, och jag har inte riktigt börja söka efter en avelshona ännu. Och om jag inte hittar en som passar så kommer det ta.. ja, några år. -.-'

Men jag tror på till våren eller ganska snart nu till vintern! och som jag sa förut så hör jag av mig på lite olika ställen när jag vet exakt.

Och till alla därute: Jag letar som sagt efter en avelshona. Hör av er till mig på: C.ronoz@hotmail.com så förklarar jag lite bättre exakt vad jag letar efter.

KickanW
0

På r8forumet kan du annonsera om avelspartner… Men var noggrann med att läsa reglerna.

allobosia
0

Jag har också tänkt satsa på en uppfödning. Fast det blir ju inte en på ett tag.. För det första ska jag bli medlem i SRS och åka på massa utställningar, skaffa BRA avels råttor osv. (Har bara en som jag skulle kunna tänka mig). jaja.. ^^

Lycka till med din uppfödning :)

Nidnal
0

#19 Du får registrera råttungarna bara du är medlem i SRS, fast inte under något uppfödarnamn.

Malwan
0

Halloj ! Jag är en tjej bosatt i Höga Kusten i närheten av Kramfors .  Väldigt sugen på att inskaffa råttor om bara tillåtelse från mamma ges .  Endast 12 år och utan råttvana men jag älskar djur och råttor låter som ett fantastiskt personligt och smart ,sällskapligt och trevligt djur . Här finns intresse .Skrattande