Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 719 ggr
Vermin
2015-03-06 23:23
0

Vattengympa?

Min älskling Boney har problem med bakbenen, hon stödjer ena mer än det andra (det gör inte ont, men om hon t.ex ska hoppa så hoppar hon åt sidan för att hon bara stöter mot med ena benet). Hur som helst, skulle man kunna fylla badkaret lite några gånger i veckan och låta henne simma lite? Hon rör sig inte illa men det kanske vore nyttigt för henne att träna sitt ben.

[EvelinaL]
2015-03-07 01:44
1

Hur länge har det varit så har du prata med en vetrinär?  Vad jag vet av erfarenhet är att man ska ha dom i en låg bur som de inte kan klättra i om de har skadat benet. Om hon inte har ont låter det konstigt att hon inte skulle stödja på benet.

Vermin
2015-03-07 06:11
0

Hon har HED vilket innebär att hennes bakben inte fungerar riktigt som dem ska. För tillfället så störs hon inte av det men jag vet att när hon blir äldre så bör buren anpassas till hennes behov. Det är dock inte vad jag vill diskutera - skulle vattengympa gynna henne så att hon får aktivera sina bakben lite och inte bara kämpa med frambenen hela tiden? Kanske kan hon bygga lite muskler? Jag trodde först att hon hade snedskalle men efter att ha talat med en veterinär och läst på om HED så är det tydligt att det är det hon har.

[EvelinaL]
2015-03-07 16:42
0

Aha då förstår jag. Asså gillar hon vatten tror jag det kan vara jättebra.

Emouse
2015-03-07 18:20
0

Vattengympa är perfekt benträning! Variera mellan gångerna med nya leksaker som flyter runt:) alt. Mat:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤