Ohyra
Är det någon här som har en aning om var ohyra (framförallt löss) kommer ifrån?
Mina råttor har fått löss igen, sist var för ca ett år sen, men har åkt på löss en väldans massa gånger genom åren.
*Inga nya råttor med löss har flyttat hit. (De "nya" råttorna har bott här i över 4 månader, och så länge har det omöjligt varit löss här då utbrottet verkar ha skett nyligen då lössen och äggen är väldigt få.)
*Torrfodret jag köper är vakuumförpackat.
*Är torrfodret inte vakuumförpackat så fryser jag in det ett bra tag först.
*All färskmat är givetvis sköljd och/eller tillagad på ett eller annat vis.
*Inga andra djur än råttor i hemmet.
*Råttorna har inte vistats utomhus.
*Ingen ny inredning i burarna som inte är noggrant tvättad eller fryst efter inköp beroende på material.
*Inga öppna fönster eller dörrar. (Bor i lägenhet, och om/när det vädras sker det från ett smalt fönster med tätt tätt insektsskydd.)
Begriper iiiinte var de kommer ifrån! 🤦♂️ Trodde jag hade gjort allt för att förhindra nya utbrott.
Någon som har en gissning, eller som också har åkt på mystiska löss trots en massa "förhindrande åtgärder"?
kanske kommer från väggspringor?
Har du plockat fram något från ett förråd, eller köpt någon begagnad sak? Våra råttor åkte på löss när vi fick hem begagnat julpynt som stått länge i en kartong.. Kan ju vara något sånt "/
Löss kan ju hänga med gamla lådor som #2 säger. Sedan vet jag inte hur pass bra löss överlever utanför en värdkropp, men någon transportsträcka mellan värddjur måste det finnas. Många sorters ohyra, tex klokrypare och silverfiskar kan förflytta sig via sprickor i tak, väggar och golvlister och på så sätt förflytta sig mellan lägenheter. Jag bodde en gång i en etta som var väldigt lätt att hålla ren och kontrollerad, och trots frekventa och grundläggande städningar så kom det ohyra i alla fall - därför att grannen intill levde i en svinstia.
Spännande svar alla, tack!
Behandlade råttorna med stronghold idag i alla fall 🙂Väldigt tacksam mot veterinären dit jag alltid går, behövde bara ta med mig ett par löss på en tejpbit i en låda istället för att behöva ta med en stackars råtta ut i kylan och stressiga bussar. Känns ju aldrig roligt att riskera en förkylning och allt vad det kan leda till bara för några nedrans löss.
Råkade visst radera bort lite av texten i förra inlägget på något vis.
Kom på eventuella bovar när jag läste era inlägg. Kanske fått in något med ytterkläderna, skorna m.m. i hallen. 🤔
Är ju inte så farligt egentligen så länge man får stronghold, bara så otroligt trist med dessa lusepidemier 😛
Ja, transportsträckan till veterinären är det jobbigaste. Jag tog in två flickor igår kväll till Evidensia för rosselproblem (lyckligtvis har den ena bättrat sig). Jag kände lukten av stressbajs när jag satt i väntrummet. Stackarna fick valnötter och tröstmys när vi kom hem. 🙂
Det är den enda nackdelen med råttor enligt mitt - att de så oförtjänt lätt drar på sig det ena eller det andra. Man får tänka på allt. Hoppas vräkningen av era luskolonier går undan!
#6 Usch ja! När jag åkte in med en av mina tjejer för att operera bort en tumör bajsade hon ner hela transportburen med diarré liknande bajs för att hon var så rädd, och hon försökte till och med bitas - vilket hon ALDRIG gör annars. (Mot mig iaf, med främlingar är det en annan sak.) Så rädd var hon 😕 Tack och lov gick ju operationen bra och hon blev jätteglad att komma hem till kompisarna igen. Men att behöva utsätta en så resrädd råtta för några löss t.ex. känns sjukt elakt.
Andra råttor har inte brytt sig ett skvatt och t.om. verkat tycka att det bara är spännande och roligt att få resa och med alla nya lukter och utsikter.
Men så det där med förkylningar som kan leda till lunginflammation m.m. … Så galet dåligt immunförsvar vissa råttor har idag 😮
Tack, hoppas också vräkningen går kanonsnabbt! 😃
Mmm, usch ja… Mina råttor känner en slags skräckblandad förtjusning. Ena sekunden vädrar de, nästa sekund kurar de ihop sig. En av råttorna är dessutom en sån som kissar ordentligt när hon är nervös. Detta var hennes andra besök. Kände hur spänd hon va när jag lämnade över henne till veterinären. Det blev att torka bort kiss 2ggr från undersökningsbordet. Mina har aldrig vågat bitas, men de piper väldigt mycket. Stackarna 😕