tips ang introducering
Hej!
Hade behövt lite tips på hur jag kan göra min kommande introducering så enkel som möjligt. Här hemma bor just nu tre honor. Två av dem är 6 månader och den sista 4 månader. De bor i en voljär. Jag har även en jennybur som jag bara haft ståendes inredd i råttrummet. I den brukar de vara en del när de är lösa inne i det rummet. Men annars används det bara som en extrabur.
Imorgon får jag hem två 5-veckors bebisar, kullsyskon och såklart honor.
Jag har en ny royal suite som står uppe. I den har jag inte haft några råttor än pga att jag ville att alla skulle få flytta in samtidigt i den så att det inte hunnit bli någons revir. Så, hur är nu smartast att göra??
1: Låta alla 5 få flytta in i royal suiten samtidigt direkt.
2: Låta bebisarna bo i royal suiten direkt och de andra råttorna i sin vanliga bur ett tag och låta dem träffas varje dag på neutral plats (alltså ta en lugn introducering).
3: Låta bebisarna bo i jennyburen och de andra råttorna i sin vanliga bur ett tag. Låta dem träffas varje dag på neutral plats och byta burar och lukter mellan dem. När allt verkar funka bra flytta in alla i royal suiten?
Hur hade ni gjort ?? Kanske något annat alternativ?
har tipsat om sätt om introducering tusentals ggr så jag kommer bara länka denna gång -
http://rattor.ifokus.se/discussions/540b5dd4ce12c427a60056fe-introducera-ratta