mycoplasma
Fick idag avliva min ena råtta, så nu är hennes burkompis ensam, att skaffa henne en burkompis är det möjligt, med tanke på att hennes burkompisen dog av mycoplasma? Den som lever är behandlad trots att hon inte har eller haft några tecken på att ha mycoplasma, men vet. Säger att hon är bärare av det iaf, så om jag tar hem en kompis till henne kommer hon att smitta den råttan?
Nästan alla råttor bär på mycoplasma, så det är ingen fara.
If you fight love, you're always a loser
Gjorde du bakterieodling hos veterinären? Med tanke på att mykoplasma inte alls är lika vanligt som många hävdar. Det är allt för vanligt att veterinären bara slänger ur sig att det är mykoplasma, eller att folk själv diagnoserar sina djur.
Ende sättet att veta om det är mykoplasma är att göra en bakterie odling. De få jag hört som gör bakterie odling har resultaten visat att fåtal av de fallens ens varit myko.
Är så sjukt mycket som har samma symptomer som mykoplasma. Bakterien saknar cellvägg och därav väldigt svårt att medicinera bort. Men brukar gå att lindra/dämpa med mediciner. Men precis på samma sätt kan hjärtfel betee sig och andra virus.
Sedan finns det en hel rad som går runt på våra tamråttor just nu som ger samma symptomer. Mykoplasma kommer inte bara sådär. Krävs att immunförsvaret sänks så pass att myko bryter ut. Att råttan varit förkyld, lunginflammation eller andra bakterier/virus under en tid innan myko bryter fram.
Och till nästa gång. Aldrig bra att medicinera djur i förebyggande syfte. Ger större risk för resisens mot medicinerna så när det djuret väl blir sjukt biter inte medicinerna lika bra eller inte alls. Även när man medicinerar så dras immunförsvaret ofta ner, öppnar upp för andra virus/bakterier/infektioner att fästa. Så medicinera i onödan kan göra en råtta sjuk. Värt att tänka på ;-)
Skaffa 1-2 nya kompisar till din. Men är du smart håller du den/de nya i annat rum i en vecka eventuellt mer och låter dom inte träffas. Alla råttor/hem har egen bakterieflora. Kan ske en bakterie knock när man tar in nya rätt harmlösa bakterier. Men känsliga djur kan få lite snuva eventuellt mer. Så bättre skydda din råtta som eventuellt nu kanske bär myko mot nya bakterier. Och låta den/de nya anpassa sig tillhemmet och dess bakterieflora.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mycoplasma är inte särskilt lätt att odla - det kräver specialmetoder och tar sådär tre veckor. Det finns andra metoder som är bättre för att påvisa mycoplasma, men oftast (inom humanmedicinen) handlar det om uteslutningsdiagnos.
Min veterinär gick på symptom, men hon poängterade att det kan vara andra orsaker, som ligger bakom, men hon tyckte att vi skulle börja behandling mot mycoplasma, som ett första steg. Hon tillfrisknande och var symptomfri i ett par månader, sedan kom rossel tillbaka prövade en kur till, lika då. Hon vart plötsligt sämre, så ett nytt besök hos veterinären, där hon fick somna in, men troligtvis var det någon form av bakomliggande sjukdom, för hon försämrades fort. Jag är rädd att sätta in nya råttor till henne, om det är så att dom kan smitta friska individer, skulle kännas som om jag medvetet utsatte dom för smitta, men samtidigt så vill jag inte att hon skall vara själv heller.
Jag valde att lita på min veterinär, att medicinera båda, nu är jag rädd att den andra skall bli sjuk, och då är det mitt fel om medicinen inte hjälper. Hon var 1 år och 11 månader när hon somnade in.
men är det inte så om man behandlar antibiotika utan att veta egentliga orsaken så är risken att man sänker immunförsvaret så djuret blir mer sjukt?
Jag antar att veterinärerna väger fördelen mot riskerna. Jag skall ringa djursjuhuset, och fråga dom om att ta in nya djur där mycoplasma kan ha funnits. Jag bor inte så att jag har möjlighet att ha nya råttor i ett eget rum.
Är det möjligt att skaffa kompisar till henne, när man inte har möjlighet att ha dom åtskilda först? Vill att hon skall vara lyckligt och inte ensam :)
Jadå det kan du :-). Skönast är att hålla isär en stund om din nu kanske är känslig för bakterier/virus. Var bara så jag tänkte. Kompis behöver hon hur det än är :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Nej, det stämmer inte. Vad du tänker på är kanske att det ökar risken för resistenta bakterier, men djurets immunförsvar påverkas inte av antibiotika.
#10 Nja, om man tänker på att tarmfloran rubbas av antibiotika vilket kan öppna upp för sjukdomsframkallande bakterier så kan man väl säga att immunförsvaret påverkas. Som för människor som drabbas av antibiotika-associerad diarré. Men immunförsvaret i sig förändras ju inte.