Lusangrepp!!!
Upptäckte nyss att min ena råtta var fullständigt täckt med löss och lusägg. Jätte äckligt. Badade honom i ett luschampoo jag har hemma för att bli av med det värsta. Ska ringa veterinären igen i morron då smådjursexperten där redan gått för dan.
Tänkte att de skulle få injektioner den här gången. Mina tafatta försök att bli av med det själv har tydligen inte funkat alls.
Nu till problemet. Jag hade tänkt ta en av töserna på utställning 28/10. Hinner jag få bort det tills dess??? Hoppas på att få vet tid nu i veckan.
En fråga. Stronghold eller Ivomec? Vad e det för skillnad, e något mer effektivt, billigare mm?
Funderar på att ringa distriktsveterinären här, har bara tre mil dit. Tyvär kan de inget om råttor, så jag får i så fall tala om för dem vad de ska göra…

Mina hanar hade löss och lusägg för 6 månader sen ungefär, då använde jag bara dermocan och det försvann efter 45 dagar då jag hade badat dem 4-5 gånger. Eftersom du kommer använda något starkare så tror jag det borde försvinna snabbare. Men fråga din smådjursveterinär angående det där.
Det e dermocan jag har använt nu kombinerat med Tiguspray.
Jag använde frontline.vet till mitt marsvin när ett hade löss en gång och det försvann vid första spray försöket. Det är egentligen för katter och hundar men borde ju funka på råttor med, om man tar i mindre mängd. Finns att köpa på apoteket.
Jag använde det på katten mot festingar o då får han inte vara inne på 12 timmar i o med att den andra katten kan slicka på det. O jag vet inte riktigt vart jag ska göra av sju råttor som måste vara åtskillda i så fall :/

jag tycker inte att något man sprayar på pälsen eller liknande är bra för råttor eftersom de tvättar sig hela tiden så de får sprayet i sig hu man än gör.
Medel som man tvättar med eller som ivomec som de äter/sväljer är nog det bästa för råttor.
Men det torkar ju ganska så fort och egentligen kan de ju lika gärna slicka bort de själva, jag tror inte de är nån fara om du har dem ute under den första tork tiden eller vad man säger. Kan inte tänka mig att det är farligt då både hundar och katter tvättar sig själva.
Hur lång tid tar det för råttorna att bli lusfria med ivomec då? O Tar det skabb med? Såg att han hade massa sårskorpor på ryggen. Kan ju va från klorna, men man vet ju aldrig. Vill ha ett medel som tar rubbet när man endå åker in med dom…

Här står det en del om ohyra: http://rattor.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=8fb9d186-c2d0-45e5-ada8-145a10587a92
Ivomec/Dectomax tycker jag är det bästa, det tar allt och så slipper man sanera burar :)
Ivomec är inte alltid verksamt mot löss. Dermocan, Tigusspray mm receptfria tycker jag kan duga alldeles utmärkt. Det är ju skönt att det finns alternativ som inte innefattar veterinärbesök!
De gånger nyinköpta råttor haft löss (mina egna har aldrig haft löss!) brukar jag klippa av pälsen med lusäggen och slänga - detta för att eliminera risken att äggen kläcks och sprids på något vis. Pälsen växer ju ut igen!
I så fall får jag ju raka hela råttan… :/ Och med alla sårskorpor kan det nog göra ont.
Sårskorpor… har råttan skabbkvalster också? (inte ovanligt att de har både löss och skabbkvalsterangrepp samtidigt) I så fall måste du ju ha receptbelagt medel då lusschampo inte tar bort skabbkvalster.

#12 När mina hanar hade löss så hade det på nått sätt kommit över till Topas, en av mina honor. Hon fick då sårskorpor, men det var för hon bet på lössen så lössen försvann men tyvärr bet då sår på sig själv också. (Det var kollat hos veterinär också) Så det kan ju vara att de biter på sig själv också för att ta bort lössen..? =)
#11 Så gjorde jag på Earl för han hade extremt många löss. Funkade utmärkt, de försvann jättesnabbt (lössen). Men pälsen växer inte ut jättesnabbt heller, så ska du ha dem på utsällning 28/10 kanske pälsen inte växt ut helt ännu. eller Earl var ju 2år då så det kanske vxer långsammare ju äldre råttan är.
(Off topic: När jag hade rakat Earl såg jag hans teckning mycket bättre. Han är ljusgrå med svarta prickar över hela ryggen. Vad är det för nån teckning?)
nä… det köper jag inte riktigt… haha… de kan få sår pga irritation efter bett (blodsugande) samt svamp och hudirritation vid angrepp av skabbkvalster

Det var inte skabb i alla fall. Det var som hon bet sig själv och hon hade löss:P
Jag misstänker att det kan va skabb med. Men han har ganska vassa klor på bakfötterna. Så han kan ha kliat sönder sig oxå. Men tar Ivomec bort skabb med i så fall. Har pratat med vetten nu o han skulle kolla upp doseringen tills i morron. De kan inget om smågnagare där…
Ni behöver inte svara på det där. Hittade svaret själv :P

#10 Är det inte? Tur att det hjälpte på mina iaf…