Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1986 ggr
oau
5

Tipstråd! DIY Burinredning

Hej! Då jag precis håller på att bygga om min egna bur så sitter jag och gör mycket hemmapyssel till damerna. Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi tipsar om våra bästa DIY! x) Om en likadan tråd redan finns ber jag om ursäkt, hittade ingen men sökte kanske dåligt. Tänkte att man kan bifoga -Bild på ditt pyssel -Beskrivning på hur det tillverkas -Ungefärlig kostnad -Dina råttors betyg (1-5) på ditt pyssel^^ Fyll på med era bästa tips! :)

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

MissanTissan
3

Fläta

Beskrivning: Jag tog två filtar jag köpt åt råttorna, och klippte tre remsor. Flätade ihop dom och tada, redo att flytta in i buren.

Pris: 20kr (För två olika färgade filtar, en vit från ikea för 10kr och en rosa från rusta för 10kr)

Betyg: 4/5

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

oau
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ju också bidra ;) Mysig korgsäng. Köpte: korg och fejkskinn Beskrivning: inte så svårt, klippte loss en lämplig bit från skinnet och stoppade fast det i korgen haha :) sätter fast den på gallret med ståltråd. Kostnad: skinn 49kr korg 19kr på rusta. Betyg: vet ej än, de ska få den i sin ombyggda bur imorgon :)

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

Kimmilainen
3

Cykelkorg  barn rund Biltema 40kr

Fleecetyg 150kr kg Ohlssons tyger stuvar (bara å klippa loss lite snittar som inte går å sy med längre)

Han hoppade i så fort jag satte in den och har legat där sedan dess en klar 5/5 eller möjligen 4/5 eftersom dom verkar lite sura att inte båda ryms

hade tillräckligt stort galler så det var bara att sätta fast den men har man mindre avstånd så kanske lite ståltråd eller några buntband pallar att hålla uppe den

klämde fast tyget med handtaget och mellan gallren så inte allt hamnar i bottnen

Skogsmongot
4

Klipp ca 2cm breda remsor av tidnings- eller blomsterpapper, sånt där papper som man slår in ömtåliga varor med fungerar också bra, bara det suger åt sig vätska.

Blanda mjöl och vatten i en skål eller djup tallrik. Blandningen ska vara flytande men fyllig, man kan justera senare om man märker att det inte funkar.

Välj en plastlåda du vill forma huset på, tänk bara på att minst en råtta ska kunna vara och röra sig i huset. Jag använde en godislåda från affär.

Doppa remsorna en och en i mjölvattnet, stryk ur vätskan på vägen upp ur skålen mellan fingrarna (OBS. Väldigt kladdigt!!). Remsorna ska fortfarande vara platta, så tvinna dom inte. Lägg lager på lager över plastlådan tills det täcker hela. Gör ännu ett lager och se till att det blir starkt i hörnen. 

Låt lufttorka i ca. 2 dygn, tills det är snustorrt alltså. Med lite våld så ska huset lossna från lådan, detta kräver lite arbete. Ett tips är att trä en plastpåse över lådan innan man börjar, då bör det gå lättare.

Sist så jämnar man till nederkanterna och gör en eller flera ingångar med sax. Färdigt!

Kostnaden är näst intill 0kr, då papper går att få tag på gratis och mjölet knappt kostar något. Väldigt ekonomiskt råttpyssel!

5/5 Mina råttor älskar dessa hus. Ett stort plus är att de är gnagvänliga. 

När huset börjar lukta plattar man bara till det, slänger och gör nytt 👍

[EvelinaL]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Idag gjorde jag om mina trasiga pyamasbyxor till en tunnel/hängmatta. Var bara att klippa av benen och trä i varandra och sen hängde jag upp det i buren, resten av byxorna fick bli tygremsor till deras hylla. 

Kostnad: 0 kr 

Svårighetsgrad: 0

Råttornas betyg: 4/5