Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 596 ggr
Gambino19
2015-02-21 11:26
0

skadad?

Hej, idag när jag vaknade så hörde jag ett högt skrik det var råttorna som bråkade. De brukar bråka lite eftersom de är två hanar och de är bröder. Men de brukar aldrig låta så högt, och det är aldrig min råtta som håller på det är min andra råtta som alltid ska hoppa på Natcho(min råtta) . Jag gick dit och då kollade båda på mig jag antog att allt var okej. Jag gav dom mat och nytt vatten. Men min råtta ville absolut inte ha någon mat!han skulle in i sitt hus och sova. men senare någon halvtimme efter så skulle jag ta ut dom lite o leka, men då när han ska gå ut eller jag får ta ut honom då så skriker han till, han har jätte ont, varje gång man liksom är nära med handen på bakbenet/nedre magen så skriker han. Har den andra råttan skadat honom riktigt hårt? för andra gånger de bråkat har jag sagt till dom och de har fortsatt och gjort sitt men jag är rädd att han är skadad:(

kafkiluring
2015-02-21 12:33
0

Du borde ta upp och titta ordentligt på honom. Ibland syns inte sår genom pälsen utan man kan behöva flytta på pälsen med fingrarna för att kunna se det. Det kan bli djupa sår efter bråk som behöver tvättas. Men det är ju inte säkert att det är ett sår, han kan ju ha skadat benet på annat sett. Men då mina hanar har bråkat rejält har det "bara" blivit stora sår.

polymorf
2015-02-22 00:43
0

Ja, försök att kolla under pälsen ordentligt! Annars kan det ju bara vara typ en sträckning också. Mina hanar som jag hade bråkade som tusan från början (var inte syskon, men jämngamla), det var stora blodstänk i buren och på väggen bakom :( :O precis som för kafkiluring  så hade mina alltid synliga sår, men nästan alltid bara på svansen. Fick sära på dem ett tag och låta dem bo i separata burar bredvid varandra tills de vant sig…(sen kunde de bo ihop och blev bästa vänner).

Gambino19
2015-02-22 15:07
0

jag har kollat noga men hitta ingenting och jag blir jätte orolig hans skrik gör så ont:(och jag klarar inte av att se honom ha ont:((jag blir så ledsen..:(

kafkiluring
2015-02-22 21:26
0

Men om han inte visar tecken på att bli bättre borde du nog ta honom till veterinären så de kan titta på honom. Han kanske har brutit något. Mina råttor, och alla råttor, försöker att inte visa att de har ont så om han fortfarande skriker av smärta två dagar efter bråket är det nog bäst att kolla upp det.