Burräknaren
Burräknaren på Grodans webbsida (http://gerodean.se/burraknare2/) verkar bli mer och mer använd, och det dyker upp fler och fler frågetecken. Så jag tänkte ta tag i den nu och göra lite ändringar.
Dels har flera påpekat att man ibland får ett högre antal när man räknar med rekommenderade mått, än vad som är lagligt. Det beror på att lagen inte räknar med höjden på buren, utan utgår från att alla burar är 30cm höga. Har man då en väldigt hög bur händer det därför ibland att du enligt de rekommenderade måtten får ha fler råttor. Man ska givetvis alltid följa lagen, även om den är idiotisk 🙂 Jag tänkte ändra så att detta framgår direkt.
Sen såg jag i någon äldre tråd att det blev ett fel (svaret blev NaNa, istället för siffror). Det ligger förmodligen i koden så jag ska kika på det.
Är det någon mer som fått någon form av fel med burräknaren på http://gerodean.se/burraknare2/?

Mvh Stephanie 

Tycket den är superbra. Jag har aldrig haft problem med din räknare! :)
Har både denna men även den som Zickan har på sin sida på min hemsida :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nu har jag filat lite på den. Har lagt till en kort text om varför antalet kan skilja sig, plus lagt till en text om det blir fler råttor rekommenderat än lagligt. Jag har dessutom lagt till en kolumn till höger där jag tänkte lägga in de vanligaste burarna. Kom gärna med förslag på vilka det är! Kom på nu, precis när jag skriver det här, att jag glömt Jenny-buren till exempel 😃
Och så kan ni ju få hjälpa mig och dubbelkolla om jag matade in rätt mått på burarna. Jag är lite trött nu och borde egentligen gå och lägga mig 😛

Mvh Stephanie 

Jag vet att den ser otroligt tråkig ut förresten, men det är ingenting jag planerar att göra något åt. Dels för att jag är så otroligt dålig på design, och dels för att jag vill att den ska vara så simpel som möjligt 🙂

Mvh Stephanie 

Jag tycker att dom legala måtten är för snålt tilltagna. tycker att man bör sträva efter att plussa på måtten en del när man köper en bur. Ja, föresten så kan dom aldrig få för stor bur. 🙂
#4 Jag tycker också att de är snålt tilltagna - men om man har en hög bur så får det ju givetvis även plats med fler råttor. Tyvärr förstår inte Jordbruksverket att råttor gillar höjder, och bryr sig därför inte om att räkna in höjden och antalet råttor i en stor och hög bur kan då bli onödigt lågt…

Mvh Stephanie 

Tycker även jag att de är snålt tilltagna, och höjden är säkert baserat på ett minimum. Det kan vara bra med riktlinjer, men det går alltid göra det bättre! :)
Men det här med rekomomenderat mått, då är det väll inte lagligt. Tex det lagliga säger 4 och det rekommenderade kanske 10, då är det ju inte lagligt att ha fler än 4?
#7 Precis! Jag håller på och lägger till lite sånt nu, men tog uppehåll under julen. Ska ta upp det igen efter nyår!

Mvh Stephanie 

#7 Det är det tråden handlar om :P
Om rekommenderade antalet är högre än det lagliga så ska man självklart inte överstiga det lagliga. Det är det som Stephanie gjort en notering kring (som du kan se print screen på i #2) då det framkommit förvirring kring det.
#9 Jaha! ;) Skyller på att jag var väldigt trött :P
#10 🌺

Det här verkar ju som en bra tråd att fråga i :) har Grodan fått koden av Ratpower?
Nä, av mig, vad tänkte du på?

Mvh Stephanie 

#13 Var det du som kodade den ursprungligen till Ratpower? Jag tänker att kod liksom bilder väl har copyright liknande skydd eller att det iaf ska crediteras.
Det är Stephanie som skrivit koden.
#13 Jag fattar inte riktigt? Min kod har inget med Ratpowers att göra? Enda gemensamma är att båda kallas burräknare. Jag skrev min från scratch.. Och yes, givetvis har även kod copyright. Jag har alltså inte tagit koden från Ratpower och gett till Grodan om det är det du undrar.

Mvh Stephanie 

Då var det bara en fråga om missförstånd, då många inklusive jag trott att det var samma "burräknare" som alla pratade om då design och namn var lika :)
Tack för svar :D
Varför "designen" är lika beror nog mest på att det inte finns någon design att prata om.
Men jag måste fråga - vilka mer tror att burräknaren jag gjort och Ratpowers burräknare varit samma, eftersom det varit många fler än du? Jag tycker att jag varit rätt tydlig med att jag gjort en ny?

Mvh Stephanie 

Nu när den här tråden är uppe så kan jag förresten även berätta att jag även skaffat en egen webbadress till den - www.burraknaren.se 🙂 Så att den ska bli enklare att hitta om man inte sparat den.

Mvh Stephanie