Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 749 ggr
Mirrorglace
2015-02-13 14:45
1

akut problem!

Jag har två hanråttor som alltid bråkat på skämt, aldrig vart att dom låtit o skadat varandra. För ca en månad sedan började de bli mer allvarligt bråk men tänkte inte så mycket på det då det aldrig blev sår. Det är den äldsta som fyller 1 idag faktiskt som flyger på den som är lite yngre. Dem har bott med varandra sedan små så vet inte varför det är så här… Idag hittat jag sår på den yngre, och då är det nog för mej. Han visar ingen annan typ av aggressivitet och han får lixom bara ryck o flyger på den andra så den skriker och är jag i närheten stoppar jag alltid. Vad ska jag göra? Har smått panik.. det är uppfödar råttor med bra släkte och har aldrig någonsin bitit mej inte ens när jag skaffade dem som små. tacksam för svar!!

❤️

Victoriastel
2015-02-13 20:44
0

Kastrering vore det bästa. Lycka till:)

Trollan92
2015-02-16 01:12
0

#1 Det är inte nödvändigt att kastrera råttor. Det de handlar om är att han vill visa vem som bestämmer. Vet inte om det är samma för råttor men kastrera du ett marsvin bara för den är dominant så försvinner inte de bara för att du kastrerar dem. Vet inte hur de hänger ihop men en uppfödare sa de.

MalinNina
2015-02-17 18:15
0

Jag har samma problem med mina, har dock inte sett några sår. Så om du hittar någon bra lösning så kan du väl berätta? :)

PetQueen
2015-02-17 20:33
0

Hur ser såret ut och vart sitter det? Sitter det på magen, halsen, pungen eller på könsorganet är det rätt så bråttom att sära på de då en råtta som vill döda en annan råtta oftast biter på just de ställena. Är det ett alltför köttigt och djupt sår kan det också vara nödvändigt att skilja på de och försöka senare. Men utifrån deras ålder skulle jag tro att det är tonårsbråk (killen som är ett år kanske inte mognat ännu). Just vi den här ålder de är i nu brukar de bestämma rang osv osv och speciellt hanar är mer dominanta och kan bli lite mer våldsammare i bråk. 

Att kastrera är ett stort ingrep och bör endast göras vid extrema tillfällen. Det är mycket riskabelt och råttan kanske aldrig vaknar upp nåt mer, därför bör det diskuteras och tänkas igenom noga innan man gör det beslutet. 

Jag har haft samma problem många gånger med mina hanar och jag har alltid låtit det vara och bevakat noga att inga rejäla sår uppstått, förhoppningsvis går det över när de blivit lite äldre. Hoppas du inte behöver sära på dem små.

Lycka till 🌺

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱