Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1868 ggr
ChrisO
2014-12-29 16:58
0

Burval?

Hejsan.

Funderar starkt på att skaffa 2 degusar. lägger ut förfrågan här då det är betydligt med liv än på degus i fokus. eftersom minsta buren till råttor och degusar är mer eller mindre desamma. så funderar jag vid ev köp på nån av dessa 3 burar.

Furet tower

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRkPf2ljmHxXRCqUus9nosYujm5sHoQy4rRhmgnaotslYqs7VsS

ferplast aria (nån som vet vart man kank öpa nya såna?)

http://www.mczoo.de/out/pictures/z1/zaria.jpg

och sist nån noname bur.  schysst pris, men frågan är hur kvalitén är?

http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/chincillaburar/382337

ni som har erfarenheter av dessa burar får gärna komma med lite info hur ni tycker att kvalitén, lättstädat m.m är:)

AnneN
2014-12-29 17:02
0

Jag hade nog valt den sista buren iallafall till råttor, men vet inte om degus har andra behov, mm… Kanske en idé att fråga inne på http://degus.ifokus.se/ om du inte redan gjort det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ChrisO
2014-12-29 18:00
0

la ut en tråd där med. såg  inte först att galleravståndet var dock ganska stort på den sista buren

Zakaraa
2014-12-29 20:17
0

Jag skulle helt klart välja FT:n

Aria:n köpte jag men bytte tillbaka till en annan bur inom två månaders tid. Jag avskydde den buren, svårstädad, svårinredd och få (och små) luckor. Avråder starkt den buren efter mina egna erfarenheter med den.

Sista buren har väldigt bredd galleravstånd. Men vet inte hur pass stora Degusar är i jämförelse med råttor så kan varken säga bu eller bä där.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ChrisO
2014-12-29 20:20
0

Okey. Bra att veta. Måste ju ha en som är lätt och inreda samt städa. Var väldigt inne på en aria men får nog överväga att införskaffa en furet tower då. Verkar vara många som rekommenderar den

Zakaraa
2014-12-29 20:29
0

#4 Ett stort plus med FT:n vid städning är att eftersom du kan plocka isär hela buren kan du t bort framsidan för att komma åt alla hörn och kanter utan att behöva plocka isär Allt :)

Jag kan dock inte göra det för jag har för lågt i tak, haha 😭

Arian är ganska liten också, mindre än man tror. Jag blev riktigt överraskad, trots att man läst måtten, då jag trodde den skulle vara Lite större i alla fall. Snygg bur men inte särskilt rolig.

AnneN
2014-12-29 20:29
0

Själv har jag denna till mina råttor och är verkligen supernöjd http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/279189

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ChrisO
2014-12-29 20:38
0

Låter ju som att furet tower är en kanonbur då. Speciellt fär dom pengarna man kan få tag i en begagnad:)

ChrisO
2014-12-29 21:04
0

Föreste . Måste man ha mittendelen i ft:n?

Zakaraa
2014-12-29 21:06
0

#8 Måste och måste, det blir rejält rangligt om man plockar bor mittenplanet och är troligtvis svårt att fästa ihop det men Måste måste man väl inte, jag skulle dock inte rekommendera det.

[VampireGirlElvira]1
2014-12-29 21:40
0

Jag rekommenderar Furet Towern på grund av utrymmet och storleken. Och dom stora burdörrarna. Det är ganska lätt att städa ur en sån bur. Men det är som #9 skriver så blir det ganska rangligt om man plockar bort mittendelen i buren. Jag har haft en Jenny råttbur till en början när mina råtthonor var små, (och sedan en bur i trä), men sedan så skaffade jag en FT.

ChrisO
2014-12-29 21:44
0

låter som ett bra val då. . känns bara som att mittendelen tar bort lite yta på höjden. då klättermöjligheterna måste väl minska rätt mycket? eller är jag helt ute och reser? detta är bara en högst personlig åsikt av det jag har sett på bilderna. men kan ju ha fel

[VampireGirlElvira]1
2014-12-29 21:45
0

Njae. Jag tycker inte att klättermöjligheten minskar ifall man tar bort mittendelen. Det blir lika stort i buren tycker jag. :)

ChrisO
2014-12-29 21:47
0

oj. får nog skriva om de. menar att klättermöjligheten måste väl minska rätt mycket då man tex inte kan ha någon högre gren? :)

[VampireGirlElvira]1
2014-12-29 21:51
0

Jag tycker inte det i alla fall. :) Jag satte ut grenar på sniskan lite i den övre och undre buren så att det "sicksackade" lite i buren om du vet vad jag menar.

ChrisO
2014-12-29 21:58
0

ah jag är nog med på hur du menar på ett ungefär:). men har bestämt mig att det får bli en furet tower. vad får man räkna med att en sån kostar ny?

Zakaraa
2014-12-29 22:06
0

Det verkar som att Zooplus (både svenska och danska) har slutat sälja den, eller så har de plockat bort pga slut i lager men det är där man hittar dem som nya till bästa pris. Du skulle kunna mejla dem och koll ifall de kommer få in fler.
.se och .dk har olika priser på olika varor så jämför innan du köper så kan du komma undan lite billigare, leveranstiden är densamma oavsett vilken sida man tar från.

zooplus.co.uk hade men de levererade tydligen inte till Sv (vilket är lite skumt eftersom alla ska ha sitt lager i Tyskland)

ChrisO
2014-12-29 22:14
0

Okey. Tack för tipset:)

EmilJ
2014-12-30 09:30
1

Var också inne på furet towern, men då jag hade problem att hitta en ny till ett någorlunda pris blev det istället 2st savic double suite. Går att hitta furet towern begagnad såklart, men förmestadels behöver man vara rätt snabb!

Enda som jag tycker kan vara jobbigt, är att stortvättning av innergaller kan vara lite svårt att nå. Annars är den lätt att flytta, städa och inreda.

ChrisO
2014-12-30 10:21
0

Den buren såg också väldigt trevlig ut. Ang ft, finns det inte stor risk att gnagare gör sönder bottnarna?

Zakaraa
2014-12-30 10:31
0

#19 Just Furet-burarna har en väldigt "bra" gnag-kant som kan vara utsatt, speciellt i hörnen är väldigt vanligt så har man plastgagare bör man snarare se sig efter en bur helt i metall (som Royal Suite, länk i #6 eller Critter nation, ungefär samma som RS men lodrätt galler på alla sidor, CN är dock svårare att få tag på) än att utmana ödet med plastbottnar.

ChrisO
2014-12-30 10:38
0

Det enda som kan vara svårt att veta är ju om dom djuren man köper gnager på plast? Är riktigt sugen på en ft,mem lite surt om dom gnager sönder den

Zakaraa
2014-12-30 10:49
0

#21 Jag är inte kunnig alls på Degus så just frågan kring gnagande tror jag du får bättre svar på från degusägare (på degus sajten)

Jag kan tänka mig att gnagare över lag kan börja gnaga på oönskade ställen om de är understimulerade eller inte har riktiga saker att gnaga på och därför börjar med olater, ibland även bara för att de kan *suck* Hos råttor är det vanligt att hyper-råttor som själva tycker de fått för lite aktivering (trots massa timmar utanför buren med lek och äventyrande) och därför protesterar genom att försöka gnaga sig ut, gudarna ska veta hur jag kämpade med en av mina första råttor som slaktade två bursbottnar… 😕

Nä men just gnagarfrågan, fråga på Degus iFokus så får du nog en lite bättre helhetsbild på hur pass stor gnagar-risken hos degus är. Har arten över lag lätt för att hitta oönskade tuggytor så är det troligtvis bättre att ta det säkre före det osäkra.

Det du annars kan göra är att använda en tillfällig bur, i plast, en tid i början för att se om de gnager eller inte och efter det ta ställning till om en FT kan fungera eller inte

Eller kanske rent av bygga en egen i trä? Jag vet (som sagt, haha..) extremt lite om arten men hos chinchillor är egenbyggda träburar väldigt poppis så vill du bygga eget kan du säkerligen få mycket inspiration hos chinchilla iFokus :)

ChrisO
2014-12-30 16:52
0

ja det kan man ju pröva att göra med. kan passa på och fråga om dert är någon som har erfarenhet av ferplast nota? gick att få tag i en ny till riktigt bra pris. lättstädat, lätt att inreda m.m

[VampireGirlElvira]1
2014-12-30 16:57
0

Jag beställde min FT från Djurmagazinet när dom hade den på "specialpris". Den kostade med frakten ca. 2.599:- eller nåt sånt.

Zakaraa
2014-12-30 16:59
0

#23 Haha du hittar alla burar jag haft xD
Notan är i stort sett samma som Arian fast större och lite andra små skillnader. Svårstädad, svårinredd och små luckor även där.

ChrisO
2014-12-30 19:06
0

okey. tack för alla tips.  så igentligen är dom flesta höga och "smala" burarna svåra och städa,inreda m.m?

Zakaraa
2014-12-30 19:48
0

#26 Ja när de har små luckor, har de större luckor (höga öppningar) så man verkligen kan komma in och inreda så funkar det prima men jag har inte stött på någon bur som har så pass stora luckor.

ChrisO
2014-12-30 20:38
0

#27. vad kan räknas som större luckor? :) typ som furet tower tex? vet dock inte nu hur stora dom är i cm.

Zakaraa
2014-12-30 20:45
0

#28 FT:ns luckor är runt 20x30cm (ögonmåttar från sängen xD)
Jag kan stoppa in hela överkroppen genom öppningen :P

Vad man anser som större luckor är individuellt, jag vill ha luckor som är 20x20cm  och större. Köper jag burar med mindre så klipper jag större öppningar och byter ut luckorna.

MissanTissan
2014-12-31 16:59
1

Jag skulle tipsa om GD Rival. Den är väldigt dyr, men värd pengarna. Har köpt två stycken och byggt ihop dom till en stor bur. Det ända som inte är bra med buren är att man inte kan sätta fast kanthyllplaner med alla skruvarna. Men jag använder ståltråd.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

ChrisO
2015-01-01 12:28
0

#29 okey bra att veta så man har nått och utgå ifrån  :)

#30 dyr och dyr. beror på hur man ser på de. verkar ju vara yfsat mycket bur för pengarna :) men har fastnat väldigt mycket för dessa:

http://www.teddytassen.se/webbshop/chinchilla/chinchillaburar/burar/royal-chinchillabur-120x95x63-cm-1028.html

Montana Villa Casa 75

http://www.zoosajten.se/fagel/burar-voljarer/fagelbur-75 

Skyline Loretto XL 

http://www.zooplus.dk/shop/fugl/bur_voliere/undulatbur/skyline/340252

ferplast tower xl:

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/187016

furet tower x och skyline loretto xl l är väl dom burarna som ger mest för pengarna. förutsatt att dom inte käkar upp botten haha. någon som har nån erfarenhet av dom andra större burarna? den  montana villa casa 75 är väldigt intressant. då den är helt i metall :)

ChrisO
2015-01-05 14:07
0

Nån som har någon erfarenhet av loretton? :) sen hittade jag även denna billiga på ebay ( är ju mest bur för pengarna av dom jag länkat):  http://www.ebay.de/itm/Vogelvoliere-Milano-Voliere-Vogelkafig-Kafig-Vogelhaus-Vogel-Tierkafig-/281496018838?pt=de_haus_garten_tierbedarf_v%C3%B6gel&hash=item418a785f96

ChrisO
2015-01-08 19:15
0

ingen som vet? :)

MissanTissan
2015-01-08 19:37
1

Jag har en FT och är inte alls nöjd med den. Skulle verkligen inte tipsa om den! Den är väldigt komplicerad eftersom det är så svårt att nå in och därför svårt om man har råttor som inte självmant kommer fram till buren. (Mina brukar göra det, men ibland sover dom så tungt att man måste lyfta ut dom och man måste verkligen vrida armarna för att nå in!)

ChrisO
2015-01-08 20:24
0

okey.  blir de nån gnagare av nån sort så kommer det nog troligvis inte bli någon med plastbotten. känns lite surt att chansa om man köper en ny bur för x antal 1000 lappar

MissanTissan
2015-01-08 20:28
0

Smart val! GD Rivals har botten med galler och sedan plast ovanför. Det är toppen!

ChrisO
2015-02-05 12:16
0

hej igen.

tänkte kolla med folket här om det är någon som kör med en bur helt i trä? hur blir det med allt kiss m.m? måste väl bli väldigt dåligt efter ett tag? har inte bestämt mig än vad det blir för bur, men har fått lite funderar på om man ska bygga egen fast av en gaderob

Zakaraa
2015-02-05 12:40
0

Det beror helt på hur mycket man behandlat buren och om man har råttorna direkt på träbotten. Det är ett måste att lacka X antal gånger för att inte trät direkt ska suga åt sig men även med lack kan det fastna lite som kan vara svårt att få bort (att tvätta trä är ju inte det lättaste) Jag skulle påstå att träburar är en förbrukningsvara som man kommer behöva byta ut men hur länge buren håller är nog väldigt olika beroende på behandling och hantering.

Vet att vissa använd mosaik på botten, delvis för att det blir väldigt snyggt men även för att skydda träytan.

ChrisO
2015-02-05 12:43
0

okey. för tanken är i så fall att lacka sidorna och botten men inte hyllplanen. kan man ta typ matolja eller nått liknande på hyllorna så det inte suger åt sig så mycket, eller nått annat som inte är farligt för dom att få i sig om dom skulle tugga?

Zakaraa
2015-02-05 12:59
0

#39 varför inte lacka botten också?
Jag skulle besöka en byggfirma och fråga om giftfri lack eller lackfärg. Vad som skulle vara bäst och vad de rekommenderar.

oau
2015-02-05 14:18
0

Jag har en träram som jag målat två varv med vanlig vattenbaserad färg. Funkar bra att torka av med såpa och vatten, kisset blir gult på den vita färgen och det försvinner när jag torkar. Har dock plastlåda i botten och hyllor av plexiglas så jag vet inte hur det skulle bli där. Såg någon som häftade fast vaxduk på trähyllor vilket var rätt smart. Det kanske funkar? Känns dock hårt att gå på :/ Har dörrmattor på mina hyllplan som jag tvättar. Min är ett hemmabygge.

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

ChrisO
2015-02-05 14:22
0

#40 Skrev ju botten också:) vaxduk är väl inte så bra om dom tuggar på de va?

Zakaraa
2015-02-05 14:58
0

#42 menade hyllplanen, hehe sorry där. Lacka Hyllplanen menade jag så klart :)

Vaxduk Kan fungera men ofta tuggas de sönder. När jag hade hyllplan i trä med vaxduk höll i kanske en vecka max innan duken blivit söndertuggad på sina ställen utan att jag såg det och urin läkte in under och orsakade svällande trä. 

Det man kan göra är att köpa plastskivor (ex ikeas stolunderlägg kan fungera eller lastskivor från Coop bygg (<-- väldigt bra skiva). Så skär man ut de mått man vill ha. Då kan man även ha vaxduk runt hyllplanet och lägga en plastskivan ovanpå. På så sätt skyddar du hyllplanet med vaxduk och vaxduken från råttorna.

Surpan
2015-02-05 15:12
0

Jag har vaxduk på mina hyllplan, de har tuggat lite i ena hörnet och under hyllan, där det är fasthäftat. Funkar bra. 🙂 Men jag skulle vilja ha akrylplast som hyllplan. Snyggt och smidigt.

/Surpan

Guldfiskn213
2015-02-07 15:18
0

Har inköpt en Critter Nation som jag ännu inte hunnit använda (då mina råttor inte är hämtade än) men det är en otroligt fin bur, ser ut att vara rymlig och lättstädad. Som sagt jobbig att få tag i dock. Importerar du från USA kostar det väl runt 7000, men jag importerade från Polen (via en hemsida som heter www.canifel.pl) och det blev väl strax under 3000 om jag minns rätt?

Zakaraa
2015-02-07 16:03
0

#45 Har du mejladressen till dem?
Jag har försökt mejla på båda som fanns på sidan men får endast Error tillbaka.
(sklep@canifel.pl och info@canifel.pl)

Guldfiskn213
2015-02-17 18:36
0

#46 jag har mejlat dem på sklep@canifel.pl och har inte fått error? Verkar lite konstigt…tror dock att de mejlade mig först, efter jag velat beställa en CN men de inte hade den innan, så det fanns endast någon sorts "notifiera mig om den kommer in"-knapp.