Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1094 ggr
Chinesecrestedlover
0

Kostnader m.m.

Hej!

Funderar fortfarande på att skaffa råttor igen… det får ta den tid det tar, vill inte ta några förhastade beslut, det gäller ju ändå liv (tyvärr korta såna men ändå)…

Den senaste tiden har lite nya funderingar "poppat upp" i skallen på mig som jag hoppas att ni råttägare där ute orkar och vill svara på. Denna typ av frågor har säkerligen tagits upp både en och två gånger redan på forumet men vill ändå ställa dom. Länka till andra trådar får ni väldigt gärna göra men svara gärna utifrån era egna erfarenheter o.s.v. också. 

Försöker räkna på kostnader för både inköp och den löpande kostnaden att äga råttor. En kostnadskalkyl helt enkelt eller budget om man så vill.

Lite vad jag är ute efter först så ni vet vad jag har tänkt (om det nu blir några råttor). 

Kön: Honor (troligtvis) - tror inte att det spelar någon roll för kostnaden men tänkte jag skulle skriva det ändå. 

Antal: 3-4 stycken 

Bur: Stor gallerbur (helst en "Double Critter Nation" eller dylikt, men vet ej om jag får plasts med en sån tyvärr).

Övrig inredning: Tänkt göra mycket själv t.ex. hängmattor och sånt. Vill helst använda mig av fleece eller så som bottenmaterial och sedan ha toalådor med någon form av strö i. 

Hage/lekplats: Vill ha någon slags hage/lekdel som de kan springa fritt i… då jag tyvärr inte kan lita på ena hunden. 

Leksaker: Kommer även här göra en del själv (om det blir några råttor alltså) men vill såklart även köpa några… det är ju superkul ju :-)

Mat: Färskmat - kommer i möjligaste mån tas från det jag själv äter (med tillägg av något animaliskt till råttorna ibland då, är själv vegan nämligen). Torrfoder kommer jag blanda ihop själv med grunden i någon bra müsli. 

Vad jag vill/behöver få reda på vad gäller kostnader är:

1) Ungefärlig kostnad för att köpa 3-4 råttor. Från uppfödare eller/och omplaceringsråttor. 

2) Kostnad för en stor bra gallerbur, ungefär då. Vad betalade ni och vad har ni för bur? "Double Critter Nation" - någon som har den? Kostnad för den och antar kostnad för import, eller finns den att få tag på i Sverige?

3) Kostnad för att ha fleece som bottenmaterial ungefär? Hur ofta måste man byta ut materialet ungefär? Kostnad per månad/år?

4) Kostnad för "strö" till toalådorna, ungefär såklart då. Vad har ni för strö i toalådorna till era? Kostnad per månad eller per år? Räknar då med att behöva minst en liten toalåda per våning i buren och en lite större i "lekhagen". 

5) Någon som har en hage eller dylikt till råttorna? Kostnad att bygga/köpa den ni har i så fall?

6) Vad har ni för leksaker och vad kostade de ungefär?

7) Vad kostar det ungefär att göra eget Torrfoder? Hur mycket gör ni och ungefär hur länge räcker det till 3-4 råttor? Kostnad torrfoder/basmat per månad och eller per år? Ungefärlig kostnad för färskmaten - utöver det ni tar från eran egen middag eller så?

8) Vad bör man räkna med att det totalt kostar att köpa in råttor inklusive bur och tillbehör och vad kostar era råttor i månaden och om året? Naturligtvis behöver ni inte veta exakt på öret, men om ni har någon susning så skulle det hjälpa :-) 

9) Försäkring - kan man försäkra råttor och i så fall vad kostar det? Har ni era försäkrade? Vad får man räkna med att det kan kosta att ha råttor, vad gäller veterinärkostnader (självklart varierar detta, beror ju på om råttorna blir sjuka ens… men tänkte om ni kan skriva någon ungefärlig summa vad ni "normalt" lägger ut på ett år eller så…).

Försöker verkligen tänka på allt jag kan komma på men är det något jag missat att ta med i beräkningen? Tipsa gärna.

Mvh/Chinesecrestedlover

AnneN
0

Har inte svar på alla frågor, men några:
2) Har en liknande bur som jag köpt på denna sida http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/279189

3) Jag har fleeceplädar som bottenmaterial, kostar 39kr/st på ÖoB, tvättas varje vecka och byts helt 1-2 ggr/månad då de blir söndergnagda.

4) Strö i toalådan använder jag Toalätt kattströ som är papperspellets och därmed ofarligt för råttorna även om de skulle smaka på det. Billigt i inköp men vad det kostar för just bara råttorna vet jag inte då jag har samma strö till kattlådan.

Hoppas du får svar på alla frågor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

panini
0

(Kan börja med att skriva att jag i dagsläget äger 3 hanar) 1. Råttor från seriösa uppfödare kan kosta allt mellan 200-400 kr/st. Mina omplaceringar har jag fått gratis. Men där kan såklart ägaren bestämma själva, om dom vill ha något för dom eller inte alls. 2. Min första bur betalde jag 600:- för, den jag har nu 1000:- och den andra jag har fick jag helt gratis. Men Critter Nation tror jag man bara kan beställa från utländska sidor. Med frakt och allt går det på cirka 4000:- (har jag för mig). 3. Ikea har en fleece filt som heter Kråkris, 9:- kostar dom. Går utmärkt att tvätta i maskin. Kanske 100:-/år om man tvättar dom. 4. I mina toa-lådor har jag Cattia kattsand, 40:- påse. Räcker för mig i 1-2 månader. 5. Jag har själv ingen hage. En hage i galler kommer aldrig att fungera, det klättrar dom över. Men en i plexiglas skulle nog fungera. Den för endån vara hög då vissa råttor kan hoppa ganska högt ;) 6. Jag har inte så mycket leksaker till mina. Men det mesta är väll trä leksaker för fåglar, leksaker för hundar (typ tuggfloss osv), leksaker för katter mm. Kolla inne på Zooplus.se, där finns ganska mycket att välja på :) 7. Denna fråga kan jag inte riktigt svara på då jag köper mitt foder av min uppfödare :) Färskfoder kostar kanske 0-50:- i veckan. 8. För ALLT jag köpte när jag skaffade råttor, så gick det nog på 2500-3000:-. Dock så köpte jag väldigt, väldigt mycket i början så att det skulle vara lite längre. I månaden så kostar råttorna oss allt från 50-300:-, beror på vad man köper just den månaden :) Om man ska till veterinären så kostar det naturligtvis mer. 9. Ja man kan försäkra råttor. Vad det kostat vet jag inte, kolla på Agrias hemsida :) I veterinär kostnader så varierar det väldigt mycket som sagt. Vissa behöver aldrig åka dit, men vissa behöver. Men ett veterinär besök kostar från 300-1000:-. Beror på var man bor också. I vissa fall behövs det ju även medicin.

Zakaraa
1

Tipsar om att du även slänger ett öga på Vanliga råttfrågor då det finns artiklar som svarar på några av dina frågor :) (samt innehåller en samlingstråd där folk har försökt räkna ut deras månadskostnader osv)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zak
0

Försäkring kostar 500 kr per år för en råtta.

Surpan
0

1) Ungefärlig kostnad för att köpa 3-4 råttor. Från uppfödare eller/och omplaceringsråttor. 
Mina kostade 500 för två stycken.

2) Kostnad för en stor bra gallerbur, ungefär då. Vad betalade ni och vad har ni för bur? "Double Critter Nation" - någon som har den? Kostnad för den och antar kostnad för import, eller finns den att få tag på i Sverige?
Jag betalade 1500 för denna.

3) Kostnad för att ha fleece som bottenmaterial ungefär? Hur ofta måste man byta ut materialet ungefär? Kostnad per månad/år?
Jag tvättar min fleece. Slänger den om den är väldigt sliten och äcklig. Har dock inte fleece som underlag utan borris. har köpt två fleecefiltar totalt och har inte ens använt allt ännu.

4) Kostnad för "strö" till toalådorna, ungefär såklart då. Vad har ni för strö i toalådorna till era? Kostnad per månad eller per år? Räknar då med att behöva minst en liten toalåda per våning i buren och en lite större i "lekhagen". 
Jag använder toa-lätt och köper en liten säck kanske varannan månad. Ingen aning om vad de kostar.

5) Någon som har en hage eller dylikt till råttorna? Kostnad att bygga/köpa den ni har i så fall?
Jag använder en tråskiva som jag stänger av köket med. Den är från ett gammalt bord så den var gratis.

6) Vad har ni för leksaker och vad kostade de ungefär?
Oj, lite olika. Lite pinnar från djuraffär, korgar från IKEA..

7) Vad kostar det ungefär att göra eget Torrfoder? Hur mycket gör ni och ungefär hur länge räcker det till 3-4 råttor? Kostnad torrfoder/basmat per månad och eller per år? Ungefärlig kostnad för färskmaten - utöver det ni tar från eran egen middag eller så?
Jag har tre råttor och lägger kanske 40-50 kronor i månaden på Torrfoder uppskattningsvis. Färskfoder vet jag inte då de får rester, men några barnmatsburkar brukar jag köpa när jag är dålig på att laga mat hemma. De kostar ca 10 kr styck.

8) Vad bör man räkna med att det totalt kostar att köpa in råttor inklusive bur och tillbehör och vad kostar era råttor i månaden och om året? Naturligtvis behöver ni inte veta exakt på öret, men om ni har någon susning så skulle det hjälpa :-) 
I inköp kanske 2000kr beroende på bur. i månaden skulle jag säga 200-300 kronor beroende på hur mycket du lägger undan på veterinärkostander.

9) Försäkring - kan man försäkra råttor och i så fall vad kostar det? Har ni era försäkrade? Vad får man räkna med att det kan kosta att ha råttor, vad gäller veterinärkostnader (självklart varierar detta, beror ju på om råttorna blir sjuka ens… men tänkte om ni kan skriva någon ungefärlig summa vad ni "normalt" lägger ut på ett år eller så…).
Mina är inte försökrade, jag har sparade pengar istället. Senast jag var hos veterinär kostade det 530kr för undersökning + medicin.

/Surpan

[EvelinaL]
0

Jag köpte min bur på blocket och fick massa saker till men allt som allt kostade nog bur, råttor och tillbehör ca 3000. Jag skulle nog säga att jag lägger ca 150 kr per månad i strö, spån och mat  på mina två hanar. 

Man kan hitta billiga fleece filtar på tex. IKEA och ÖB. Jag har beställt från skapamer

En sak man får tänka på med försäkring är: vad är det för vård min råtta kan behöva och isåfall täcker försäkringen detta? Jag har själv valt att inte försäkra mina råttor eftersom när jag varit hos vetrinären har jag ändå inte kommit upp till försäkrings taket just för att det väldigt sällan är aktuellt med ingrepp på så små djur. De vanligaste ingreppen som görs på en råtta är väl kastrering och borttagning av tumörer.