Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2466 ggr
Dior
0

Takråttor

Hej på er alla! Tänkte höra om nån har svar på min urgamla fråga angående takråttor. Nån här som vet mer vad det är för råtta? För måånga år sen hade jag ett gäng, närmare bestämt 58st sk takråttor i alla möjliga färger. Några år efter att jag lagt ner min "lilla" uppfödning ville jag ha EN igen, men ingen visste vad det var för någon jag talade om och hade heller ingen i de zoobutiker jag var inne i. Den jag började köpa ifrån hade stängts. Finns de kvar? Kallas de för något annat idag? Någon som har en själv? De jag hade var oftast vitfläckiga, riktigt stora, lugna och supertrevliga.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Hannah0211
0

Takråttor är väl detsamma som tamråttor ??

Ladyinred
0

Japp det e zooaffärerna som har döpt om de till takråttor för att det låter mer exklusivt. Säljer kanske bättre då eller nåt…

dorkey
0

Oj, det där lät.. mycket seriöst.

Hade du 58 råttor? var det en drös ungar då eller? hur sålde du ungarna? hur fick du iväg 58 stycken råttor?

Och nu vill du ha EN igen? och du vill köpa från djuraffär.

Jag tycker att du borde läsa på lite innan du startar upp med TVÅ råttor igen.

Mastoll
0

Jag trodde takråttor var svartråttor… Att det kallades så för att de klättrar bättre än brunråttorna, och gick mycket på taken förr - där av namnet takråttor.

Ladyinred
0

De kanske oxå kallas för det. Men de svartvita råttorna i djuraffären som jag e uppväxt med e inte svartråttor i alla fall. De e jag säker på.

TopasPearl
0

takråtta är ett smeknamn på svartråttan.

Kan man läsa om på Wikipedia

Dior
0

#3 Jag födde upp till sällskap coh försäljningen gick riktigt bra. Men efterssom jag lätt fäste mig vid dem blev det det där "bara behålla den också, och den å den…" Sen blev det fler ungar… (Har samma problem idag, men med mina hästar) Joda, jag fick allt sålt dem allihop, utom fyra som dog av åldern och tre som levde länge och lyckligt efter en smitning på en hästgård. Men detta var runt 1993, och idag vill jag inte ha någon ny, men innan jag fick egen familj var jag på jakt efter en. Himla goa djur.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Ninja
0

Takråtta är som #6 skriver benämning på svartråttan, Rattus rattus. Tamråttorna härstammar från Brunråttan, Rattus norvegicus.
Svartråttan är mindre och har längre svans, har även för mig att de har större öron i förhållande till kroppen än vad brunråttan har. Äkta takråttor (dvs svartråttor) är väldigt sällsynta här i Sverige och om de ens finns som husdjur här vet jag inte. De är i vilket fall inte lika domesticerade som tamråttorna.
*googlar lite, hittade* Här kan du se skillnaderna mellan takråtta (överst) och tamråtta (underst)

Ofta benämns våra vanliga tamråttor felaktigt som takråttor, ofta pga okunskap om att de är två olika arter. Det är en missuppfattning som är ganska vanligt förekommande främst i djuraffärer.

Mastoll
0

Asså jag förstår mig inte på djuraffärer ibland! De ska ju vara utbildade på djur och sånt, men ändå har nästan varända djuraffär fel när det gäller namn, foder och mycket mer.

TopasPearl
0

#9 Håller med dig! De är allmänutbildade försäljare, få djuräffärer har personal som är utbildade inom djur. De som är personal på djuraffärer är oftast endast djurintresserade, men de vet inte så mycket om de olika djurens behov och skötsel av dem.