Spån i buren
Alla talar om att det är så dåligt med spån. Jag har själv aldrig haft spån utan mattor. Men, är det någon som har riktig forskning på att det skulle vara dåligt?
Det handlar väl mest om att det kan bli så dammigt (vilket är dåligt för råttornas luftvägar men även för människans) och att det kanske kan finnas ohyra osv?
(e.s.)
Anledningen till att man inte ska ha spån, dvs kutterspån gjort av barrträd, är att det frisätter terpentin som är skadligt för råttor. Hurpass skadligt det är samt vad som egentligen händer hos råttan vet jag inte på rak arm, men att det är relativt etablerad kunskap vet jag. Spån av lövträd är ingen fara, men allt för dammigt spån är väl aldrig bra. Risken med ohyra gäller nog framförallt hö, som råttor inte behöver.
Spån är ett namn på en väldig massa olika bottenströer så när någon säger "spån är dåligt" borde de specificera sig bättre eftersom det är kutterspån och annat spån av barrträd som är problemet inte allt spån.
Utöver att det är extremt dammigt (vilket enligt mig borde vara en väldigt stor indikation på att man inte ska använda det till djur) så handlar det om att Barrträd innehåller terpentin som vid kontakt med urinet skapar ammoniak och kan bli cancerframkallande. Det ska finnas texter om detta men orkar inte sätta mig och leta efter dem men det går nog ganska enkelt att hitta om man söker på google.
På platser där de arbetar med barrträd och kutterspån har det varit många som får astma och blir allergiska mot vissa träd. Jag har dock ingen källa som jag kan hänvisa till då jag glömt bort vart jag läste det (var ett bra tag sedan).
Det är dock främst dammet som är den stora Nope-faktorn när det kommer till spånet och att använda det till mindre djur (även hästar ibland).
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning