Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1348 ggr
annamedråttorna
2

Hjälp mig

Jag och min sambo köpte råttor nyligen som nu är strax över fyra månader gamla.
Det har hela tiden varit "hans" råtta resp. "min" råtta.
Hans råtta har inte jag varit populär hos, så det har varit så hela tiden att jag har pysslat med min råtta, Benny.

Benny och jag hade en jättebra relation fram till i lördags.
När jag pratar med honom och ropar namnet kommer han fram till burgallret och tittar upp på mig. Då har jag tagit ut honom, haft honom på min axel när jag gjort annat i hemmet eller bara suttit och myst med honom. Vi har verkligen varit bästa vänner!

Nu åter till vad som hände i lördags. Jag och sambon satt i soffan med Benny och han hade verkligen överskottsenergi! Sprang runt och såg glad ut tyckte vi. Vi kittlade honom lite i sidorna och helt plötsligt så sätter han både klor och tänder i min handled och biter upp ett sår.

Jag knuffade bort honom, sa nej och fräste. Visade tydligt att han gjorde fel och att jag inte var nöjd med beteendet.
Nu sen i lördags när vi tar ut honom ur buren så är han likadan- jätte speedad, springer runt och liksom "studsar" runt som en liten boll.
Och just det pigga beteendet tar jag nu som en varning då han idag gjorde samma sak igen.

Jag satt i fåtöljen med honom i knät. Vi hade umgåtts en stund, och han började bli lite studsig. Bet i mina kläder, drog lite i dom. Såg allmänt stirrig och pigg ut.
Fast jag inte rörde honom just då så går han på samma arm igen som i lördags fast ute på handen.
Tog tag med tänder och klor och slet upp ett sår, lite som när en aggressiv hund skakar ihjäl något den har i munnen (har sett det i nån film).

Jag tog tag i han direkt, lyfte upp honom och sa "nej!" ganska ordentligt. Satte ner honom och han gick på och bet på samma ställe igen.
Då blev jag ärligt talat bara så jävla trött på honom så jag stängde in honom i buren igen.
Nu blöder handen och jag är ledsen. Han var ju min kompis.

Är det någon där ute som kan hjälpa mig? Varför gör han så här?
Är han dominant? Aggressiv? Varför kom det så fort? Hur kan jag lösa problemet?

VÄLDIGT tacksam för svar!

Victoriastel
0

Exakt samma sak hände mig att min råtta blev så speedad att han bet mig och drog i mig. Jag sa till skarpt och satte ner han på golvet. Men han klättrade upp till mig i sägen igen och om han gjorde om det gjorde jag samma sak. Jag kan inte säga att det var en bestraffning att jag satte ner honom. Men att om han gjorde ngt dumt fick han göra ngt annat ist. Alltså vara på golvet. Han fick välja själv om han ville komma upp igen el. stanna nere. Dom lär sig snabbt, el. Min råtta gjorde det.

Victoriastel
0

Vill oxå påpeka att min råtta var dominant. Han gick på son bror. Jag vet heller nt om han var sexuellt frustrerad, om en råtta ens kan vara det? Han höll på att jucka på mig o sin bror så det är nog det som utlöser allt.

MLP råttan
0

Det kanske är lite ungdoms hormoner. Jag har för mig att jag läste på någon sida att unga rått hanar kan bli aggressiva när dem är unga. Går det inte över borde du nog ta kontakt med veterinären för kastrering.

"Normalt är tråkigt" säger de och är helt normala

R4ttus
1

Låter helt klart som tonårshormoner och att han kan ha haft oturen att spåra ur 😕Har 2 exempel jag tänkte dela med mig av som kanske kan hjälpa, då den ena faktiskt var lika gammal som din. Snälla hanar som blivit bitande monster i tonåren. Den ena när han bara var 4 månader.

Leopold var fullkomligt speedad utanför buren. Sprang och klättrade överallt, revirmakerade så mycket att han slog kullerbyttor för att skulle gnugga sig mot allt. Han kunde komma springande och attackera. Han försökte hugga ihjäl (så illa bets han) sin bror, så han fick bo ensam. Han frustade mot mig så fort jag kom inom 1 meters avstånd från buren, och han högg det hårdaste han kunde om man gav honom chansen.

Han kastrerades, och en månad senare blev han lika snäll och oskyldig som innan hormonkaoset. Sedan hormonerna la sig har ha inte bitit mig en enda gång, och han bor nu med 6 andra hanar och är alla råttornas favoritnalle att sova med. 

Den andra hanen Jessie fick problem vid ca 5 månaders ålder. Han blev inte speedad, men började däremot hugga både mig och andra råttor.

För honom tog det nästan 3 månader för hormonerna att lägga sig, men idag är även han återställd till exakt samma person han var innan hormonkaoset. Även han kunde återvända till hanflocken.

----

Är det hormoner så kommer det troligtvis bara att bli värre med tiden om ingenting görs. Att han har börjat huggas helt utan anledning är mycket allvarligt.

Jag skulle rekommendera kastrering så fort som möjligt (ju tidigare desto bättre, mindre chans att han hinner få invanda dåliga beteenden då)

Kan tillägga att båda mina hanar förändrades i rekordfart när de började bitas. Det kom liksom från ingenstans.

annamedråttorna
0

Tack så mycket för svar! Det låter ju verkligen som att en kastrerings skulle behövas. En sak som jag kom på är att båda råttorna tycker om att småkissa på oss. Händer och fötter om huden är fri från kläder. Sjukt irriterande. Detta ska tydligen försvinna när kastreringen är gjord! Är det någon som haft sina råttor hos Evidensia? Är dem bra? Vad tar dem för pris?

Mymlan&Vifs
0

Jag har haft en av mina råttor hos Evidensia och jag kan verifiera att de har åtminstone en veterinär som kan råttor. Blev bra bemött där och jag tycker inte att det var så dyrt, men jag vet andra som tycker det. Jag var inte där för kastrering dock så jag vet inte vad priset för sådant ligger på.

annamedråttorna
0

Okej! Bästa är väl att ringa och fråga, får göra det :)

Sankar
0

Hm, Evidensia…. :S I vilken stad? Jag vill slänga in en liten varning för Evidensia (f.d. smådjursakuten) i Göteborg på Ingeborgsgatan. Nu ska väl ett vanligt ingrepp som kastrering gå bra. De har åtminstone en råttkunnig veterinär, och de söver med gas, vilket är bra för råttorna. Men för större ingrepp, som t.ex. för att ta bort tumörer skulle jag aldrig gå dit igen. 

En av våra älskade små tjejer fick en tumör som vi opererade bort där. För att göra en lång historia kort så slutade det med att de gjorde en massa fullkomligt onödiga, plågsamma och kostsamma ingrepp på vår lilla tjej (efter själva operationen) som gjorde att såret bara fick det svårare och svårare att läka och därför ville de till slut avliva henne. Vilket vi förmodligen hade gått med på om vi inte fått kontakt med en helt underbar tjej här på RiF som hjälpte oss igenom läkningen och visade oss hur man får ett rått-sår att läka på riktigt. Vår lilla tjej blev helt läkt och återställd efter det. :)

Skulle säga att Evidensia här i Göteborg har pinsamt dåliga kunskaper åtminstone angående sårläkning på råttor.

Dock så har de tidigare plockat bort en livmoder på en annan av våra rått-tjejer, och det såret läkte fint. Men det såret hade också bättre förutsättningar då det satt bättre till. Så så länge det inte blir några komplikationer är de nog bra. Skulle det mot förmodan bli komplikationer skulle jag konsultera någon annan som är mer kunnig innan jag tar några viktiga beslut.

Lycka till! 🌺

Sankar
2

Åh, just ja! Om du åker till Evidensia i Göteborg, var vaksam på att du får rätt medicin om du får smärtstillande….

Efter operationen fick vi åka in två vändor för att byta det Metacam vi fick. Veterinären skrev dosering för Metacam för hund. När vi kom hem efter operationen märkte vi att hon inte alls ville ha Metacamet (vilket var konstigt, för hon hade ätit hundmetacam en gång innan, nästan frivilligt). När jag då luktade på det så tyckte jag att det luktade annorlunda.

Så jag åkte in med det till veterinären, och de upptäckte att sköterskan tydligen hade skickat med mig en tub injektionsmetacam (är svårt att se själv om man inte är insatt då de häller upp lite medicin i ett litet provrör och skickar med en hem, men den var klarare än vanlig metacam liksom). Så vi fick ny Metacam, och åkte hem med den. Men även den visade sig vara konstig. Åkte in med den också, då var det kattmetacam vi fått.

Tredje gången fick vi ett recept så att vi själva kunde hämta ut medicinen på apoteket och se att det blev rätt.

Efter att först ha riskerat att ge en grov överdos (injektionsmetacam är mycket starkare än oralt metacam) och sedan en underdos (kattmetacam, svagare än hundmetacam) som skulle gjort att vår tjej inte fått tillräckligt med smärtstillande istället….

Nåväl. De kompenserade oss efter alla misstag med ett presentkort på 200 kr och en påse gratisprov på hundmat till våra råttor………… :P

Mymlan&Vifs
0

Den Evidensia-klinik som jag varit på är den som ligger vid Roslagstull i Stockholm.

annamedråttorna
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men herregud va knäppt det låter! Dåliga kunskaper och felmedicineringar.
Jag fick till mig här om dagen att en privat klinik kanske borde va bättre, mest prismässigt sett. Jag får fundera på det.
Vi funderar ju ändå nu på att kastrera båda våra hanar eftersom att den som inte bits inte är helt normal heller om man säger så.

Men vi får se vad som sägs på måndag när jag ska ringa runt.
Angående Evidensia så bor jag i Norrköping så jag vet inte…dem kanske har bättre personal här! (Får hoppas det om jag väljer dem!)

Åter igen, tack för svar! :)

På bilden är de omtalade små filurerna ;)

Sankar
0

Är det en annan klinik än den i Göteborg så är det säkert ingen fara alls, Evidensia ska ju vara bra. :) Jag skulle nog fortfarande utan problem kunna vända mig till Evidensia på en annan ort så länge de har en råttkunnig veterinär. Har till exempel hört mycket gott om Roslagstull, som Mymlan&Vifs nämnde.

Men så länge jag bor i Göteborg skulle jag nog välja Blå Stjärnan istället för den Evidensia som finns just här. :)

Superfina små råttkillar! 😍

R4ttus
0

Vad söta dom är! 🙂 Hoppas allt går bra nu och att det löser sig! 👍

annamedråttorna
0

Tack så mycket! Ja dem är riktiga små mysråttor :3
Det ordnar sig nog absolut, tack så mycket alla ni för alla råd!🥳