Svartråtta
Jag satt och läste Wikipediaartikeln om tamråttor där det stod att alla tamråttor som säljs härstammar från brunråttan, eftersom det inte finns några domesticerade svartråttor i Sverige. Meningen är skriven på ett sådant sätt som för att poängtera att just i Sverige finns det inga, så därför undrar jag om det finns tama svartråttor i andra länder? Vad skiljer i så fall de två tama råttorna åt?
/Surpan
Det verkar som att råttuppfödningen och domesticering av råttor främst kom sig av 18-1900talets fascination över Avel vilket då skedde i Storbritannien. Annars finns det ju Halvtama råttor som bor i templet Karni Mata. Men jag skulle gissa på att ingen egentligen tänkt på att domesticera råttan förrän det skedde och Nu när det redan finns stammar så behöver man ju inte ta in vilda råttor.
Det finns tama svartråttor men dom har vad jag fattat inte funnits så länge och är då inte lika tama som brunråttan
anledningen varför det inte finns svartråttor här ( om jag minns rätt ) är för att brunråttan i princip spöade skiten ur dom och svartrå¨ttorna numera håller sig till varmare klimat.
skillnaden är kroppen, svartråttorna är mindre och mer långsmala än våra brunråttor, det ska finnas jämförelse bild på google
#2 Ja svartråttan är "utrotad" i norra europa (eller spöad skiten ur som du säger 😉 ). Intressant dock med att det finns tama svartråttor. Hittade på den engelska wikipediaartikeln om tamråttor att "tamråttan syftas på den tama brunråttan, vilket är den vanligaste arten bland tamråttor" (fritt översatt). Finns det någon egentlig anledning till att tämja svartråttan? Storleken kanske?
/Surpan
jag skulle nog tro att det handlar mer om ovanligheten osv, tex det finns u egentligen ingen orsak att ha en tam igelkott eller skunk. Det var bar häftigt någon gång :)
#4 Det är sant. 🙂
/Surpan
Det finns svartråttor, eller ja det Fanns men jag vet inte om några lever idag men har för mig att det ska ha funnits någon/några i Sverige som höll svartisar (förutom alla djurparker osv.. var ju nån polischef som gick en svartråtta i gåva från skansen-jonas när hon avgick eller nått sånt)
Men precis som GP-råttan så är svartråttan svårare att tämja och hantera, främst pga att de inte domesticerats särskilt länge vilket brunråttan har.
Det ska finnas en artikel/inlägg om jag inte minns helt galet här på RiF där det pratas om svartråttan vs brunråttan.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning