Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 574 ggr
MLP råttan
0

rädda för händerna

Mina unga små tjejer tycker jätte mycket om att klättra på mig, men dom är rädd för mina händer. Hur ska jag göra för att få dem att tycka om mina händer?

"Normalt är tråkigt" säger de och är helt normala

Whippet
1

Håll händerna inne i buren (stilla) bara ha dom där. Använder du toapapper som bomaterial kan du gnugga toapappret på dina händer, och då fastnar lukten på det och råttorna blir mer vana.

I'm out Vilar huvudet i handen

Gambino19
0

jag hade samma problem, låt dem lukta på händerna!. Visa att du inte är farlig. har du gjort något som gjort att de helt plötsligt blivit rädda för dina händer?

MLP råttan
0

Nej det tror jag inte. Tack för tipsen!

"Normalt är tråkigt" säger de och är helt normala

Mymlan&Vifs
1

1. Köp bananchips/kokosflingor/valnötter/etc. Nånting gott som luktar milt.
2. Lägg en godis i en knuten hand.
3. För in handen i buren i slow motion med handryggen nedåt.
4. Vänta tills råttorna kommer själva. Låt dem bända upp fingrarna och plocka godis.

Efter ett par upprepningar under några dagar kan man börja prata lugnt med dem, tex "nu kommer godis" innan man för in handen. När råttorna har lärt sig sambanden a la pavlovs jyckar kommer de att stå vid burgallret redan när de hör dig prassla med "godispåsen".
Förvisso baseras detta på min erfarenhet med mina råttor som alla var väldigt blyga i början. Hur man får en råtta handtam varierar givetvis från råtta till råtta. De är egna personer.🙂

När jag säger "kom" så kommer mina råttor (om de känner för det) och går direkt till mina händer om jag sitter ned eller till mina fötter om jag står upp. De vet att när de kommer till mig så får de antingen pussar, värme, krafs, mat, godis eller äventyr. De utnyttjar mig också som transportmedel tex när de vill upp någonstans dit de inte orkar klättra. xD

Botta
0

Lägg mat på din handflata, gärna en bit in så de måste stå med IAF två tassar på din hand. Gör så ett par gånger om dagen och de kommer rusa ut till handen på nolltid.