Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1009 ggr
Surpan
1

Medicin

Hej! Jag har fått antibiotika utskrivet som ska ges 2 gånger om dagen i tio dagar. Saken är att veterinären visade hur man sprutar in det i munnen. Han sa att det var för äckligt för att blanda ut med något och ge "frivilligt". Är det sant?

/Surpan

LitenEstelle
0

När mina gick på antibiotika blandade jag ut med yoghurt och det slank ned hur lätt som helst!
Hade jag varit du hade jag försökt att blanda ut med någon mat de verkligen tycker om. Om inte det fungerar får du ju i värsta fall ge dem medicinen oralt.

(e.s.) 

Evelina!
0

Vissa typer av antibiotika smakar päckel så beror nog helt på sort om du får dem att äta det självmant eller om det krävs tvångsmedicinering.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Surpan
0

Jag fick baytril tror jag det heter. Men okej då vet jag att det inte är onormalt att tvångsmata det i alla fall. Kan det påverka vår relation?

/Surpan

Kalli
1

Har också hört från veterinärer att Baytril ska smaka väldigt illa, min erfarenhet säger dock att det varit den lättaste medicinen att blanda med något. Tänk dock på att vissa mediciner inte ska blandas med ex. mjöklprodukter.

Surpan
0

Får testa imorgonbitti med lite sylt :)

/Surpan

MissanTissan
0

Tipsar om barnmat! Det funkade iallafall för Monster. Men det är ju individuellt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Surpan
4

Lite hallonkräm och det gick ner, det var väldigt enkelt faktiskt. Hon tvekade inte ens. 🙂

/Surpan

MissanTissan
0

Skönt att höra! :)

Surpan
0

Ja!

Nu är dock prblemet att hon fick lite kritik av veterinären för hon är en liten tjockis, och jag vettefan hur jag ska kunna banta henne samtidigt som jag ger henne kräm två gånger per dag. 🤔

/Surpan

MissanTissan
0

Jag har ingen aning själv hur jag gjort för att alltid hålla mina råttor i perfekt vikt för jag skämmer verkligen bort dom med godis och mat. Kan vara att dom får komma ut och springa så mycket.

Brukar dina tjejer få komma ut och springa?

Surpan
0

#10 Ja de kutar varje dag i köket. Saken är att Nina inte är lika smidiga så hon klättrar inte upp på möblerna/fönsterbrädan och så som de andra. Sen när hon tröttnat så lägger hon sig ner och ska vila.

Sen äter hon hela tiden också. Hon sitter verkligen vid matskålen jämt. Mina gäster har till och med reagerat på hennes aptit..

/Surpan

MissanTissan
0

Då är det lite svårare! Kan testa att ge dom i portioner om du har tiden. Så att alla får en viss mängd så dom inte överäter. Tyckte inte Nina var särskilt överviktig. Hur gammal var hon nu igen?

Surpan
0

Jag tycker inte heller att hon är megatjock direkt. Hon är ett år och väger 493g. Vilket i och för sig är ganska mycket för en hona har jag förstått.

/Surpan

MissanTissan
0

Jag har en kille här hemma som väger runt 700g x) (Han är en omplacering)

Har ingen aning vad en hona bör väga, men det låter inte överdrivet mycket.

Surpan
0

Jag får väl tvinga henne att springa lite mer och se vad som händer.. 😂

/Surpan

MissanTissan
0

Ja! 😂

Mymlan&Vifs
0

#3 Nu ser jag att du redan har blandat ut medicinen i råttans mat, men för att svara på din fråga: Ja, att tvångsmata en råtta kan påverka relationen med den. 
Jag brukar ge medicinen utblandad i mat som råttan inte har smakat på tidigare. Då märker hon inte att det är medicin i den. Det recept jag ger är:

2dl Frysta hallon
1dl Fryst mango
0.5-1 dl Havre
En Halv galiamelon
1dl vatten

Min hona är ca 9 månader och väger ca 320 gram.

Surpan
0

Att den blir mer avståndstagande eller rädd då menar du? Tack för receptet! Min andra honor väger typ 370g så 493 kanske är lite väl mycket…

/Surpan

Mymlan&Vifs
0

#18 Som exempel tar jag min egna råtta som varit sjuk. Även fast medicinen smakar och luktar som honung så var det som att hon direkt kände att det var "fel", så hon vägrade helt enkelt att ta den och allt som luktade honung. Eftersom hon var väldigt krasslig fick min rumskompis hålla i råttan medan jag tvångsmatade henne. Hon var väldigt trotsig och spänd och fick mig att känna mig som en skurk. Efter 2 misslyckade försök vägrade hon bli lyft och blev tillbakadragen (raka motsatsen till vad hon var tidigare).
Så jag improviserade flera olika typer av recept för att få fram den smoothie som hon skulle ha svårast att motstå även om den luktade medicin tills jag kom fram till receptet ovan.

Jag är ju ingen expert på råttors vikt, men jag utgår från att 320g är hälsosamt för en 9 mån hona eftersom min veterinär sa att den hade en bra vikt för sin ålder. Har en annan hona som jag beskriver som tjock, hon är ca 400+. Är svårt att inte skämma bort så söta rackare. :)

Mymlan&Vifs
1

Vill också tillägga att efter några dagar av bortskämning så återfick vi sjuklingens förtroende, så idag är hon sitt gamla friska jag. :) 

Hur går det för din råtta just nu?

Surpan
1

Hon äter glatt krämblandningen från en tesked. Ibland tar det lite längre tid bara om hon precis ätit innan. :) de andra mutar jag med godis så de håller sig borta från skeden, annars vill de sno. Hade tänkt att ta tag i hennes vikt senare, när medicineringen är klar. Just nu vill jag fokusera på att få i henne allt.

/Surpan

Mymlan&Vifs
0

Det är ju bra. :) Jag brukade lägga blandningen i två olika skålar/fat. Den ena serverade jag till de andra så att de inte tigger eller snor av sjuklingen och den andra blandade jag medicin i. 

Ja det viktigaste är att råttan blir friskoch känner sig omhändertagen. Lycka till! 😃

Surpan
1

Idag blandade jag knappt ut medicinen, utan droppade den bara över ett par droppar smör, det gick ner ändå. 🙂 Tjockisen! Hon verkar till och med lite mer tillgiven nu när hon får mat på sked direkt av mig varje dag. Igår åt hon från mina händer utanför buren, vilket hon inte brukar! ❤️

/Surpan

Mymlan&Vifs
0

Ja, råttor blir det när de får en daglig dos bortskämdhet. :P

Surpan
1

#24 Det får hon annars också, jag tror haken i detta var godiset. Lilla matvraket ^^ haha

/Surpan

Botta
0

Min råtta går på antibiotika just nu också. Han hatar medicinen över allt annat och lägger jag det i mat så känner han det direkt och vägrar äta. Hans bror däremot försöker stjäla medicinen istället för att han tycker den är skit god. Jag håller bara fast kräket på rygg och trycker in sprutan bak i halsen på honom, lite spottas ut men det mesta sväljs.

R4ttus
1

Skönt att hon är ett matvrak i en situation som denna ^^ Bara medicinen går ner som den ska så hade jag inte funderat över om maten är lite för onyttig 2 ggr per dag.

Eventuell bantning kan prioriteras när hon väl är frisk igen 👍

Mymlan&Vifs
0

Håller med om att matens nyttighet kan kompromissas om den leder till att sjuklingen äter all medicin. Recept nr 2 som gick ned lättare än det förra är guacamole (okryddad version, dvs ren och mosad avokado)! Det behövde inte blandas ut lika mycket och var lättare att ge via sked. 

#26 Det jag brukar göra när råttkompisarna vill stjäla sjukmat är att låsa dem ute ur buren tills all sjukmat har ätits upp, eller så får de samma mat från ett annat fat (utan medicin, förstås). Alternativt sätter jag in sjuklingen i en annan bur.