Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 643 ggr
Woonis
2015-01-24 11:38
0

Hest pip?

Hallå allihopa! Igår när jag skulle gå och lägga mig så satte råttorna igång direkt.. De kom många små pip, sedan kom det hesa pip som om någon fått ont, jag gick till råttorna för att titta vad som Pågick.. Men då ställde sig de alla och bara titta på mig, släckte lampan så satte de igång igen😱 Vad är detta för pip?

Zakaraa
2015-01-24 13:46
0

Det kan vara tecken på att det finns problem i luftrören på någon råtta. Är klassiskt att sjuk-ljuden tar en "paus" så fort man försöker hitta vem som låter och börjar direkt när man gått  därifrån.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Woonis
2015-01-24 15:58
0

#1 Hur ska jag lyckas få fram vem de är då? Tips? Kan man höra de när de andas ?

Zakaraa
2015-01-24 16:13
0

Man får studera dem, efter ett tag brukar man se vilka som avger ljudet.
Beroende på vilken typ av problem det är så kan man lyssna men vet man inte vad man ska lyssna efter så är det svårare.
Lyssna på lungorna kan man göra genom att sätta örat mot ena sidan av bröstkorgen (och sedan byta sida så klart). Ljud i luftvägarna kan ibland höras om man sätter örat framför nosen och lyssnar men det är långt ifrån säkert om man inte vet vad man ska lyssna efter som sagt. För säkrast kontroll är det så klart vet. som är bäst, oavsett om de är bra på råttor eller inte så vet de hur andningsljud låter :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mymlan&Vifs
2015-01-27 18:11
1

En av mina råttor låter helt normalt förutom när någon annan råtta muckar med henne, då kraxar hon till (låter ungefär som en skata). När hon väl blir nedbrottad så piper hon normalt. 
Värt att tillägga är att det är svårt att förstå och förklara ljud beskrivna med ord. Det kan bero på en hel del saker. Lycka till med undersökningen!