Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1199 ggr
zickan
1

Inkontinens?

Skrev en tråd på facebook för att få igång lite diskussion men det går segt. Frågar här med. Dykt upp en hona som flyttade till ett hem vid 1 års åldern. Resa osv gick bra. Men hon började läcka mycket kiss i nye hemmet. Inte illaluktande, blod, trögflytande osv. 
Skumma var att det sedan upphörde helt någon vecka innan det nu börjat igen. Aldrig hört om liknande som inte haft någon annan symtom eller varit en äldre tant med tumör. 
Har ni haft något liknande eller tankar mer runt på vad det kan ligga för orsak bakom?

Det som varit på tal
Infektion. Abcess, böld, tumör som trycker på men inte syns utåt. Dock är hon inte så gammal. Även nämnts om det kan va njurskador, nervskador. 
En tipsade om att det kunde va stress som med andra djur och människor. 
En undra om om råttor kan bli inkontinenta. 

Nån här med mer att komma med inom ämnet? Givetvis har vi veterinär i tankarna. Men sånt här litar jag inte på att de kommer göra något åt då det syns ju inte hela tiden, i övrigt frisk eller skriver de bara ut medicin utan att egentligen veta orsak bakom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Surpan
0

Det är jag som har tjejen hemma hos mig nu så jag tänkte fylla i med lite info, Zickan du är välkommen att citera på facebook som du vill, jag har inget eget konto.

Efter cirka ett dygn hos oss så märkte vi att hon var dålig i magen. Hon hade löst bajs och slarvade med rumsrenheten. Hon blev bättre från detta på ett par dagar och jag misstänkte att det bara var stress eller foderbyte. Direkt efter detta kom problemen med urineringen, vilket fick mig att misstänka bakterier som tagit sig in fel. Hon var då konstant blöt i rumpan, vilket hade börjat missfärga hennes (vita) päls gul runt området. Jag torkade henne lite ibland med oparfymerade barnservetter för att få bort fläckarna och lukten. Här började det bli bättre och hon blev piggare och mer framåt vilket jag kopplade ihop med problemen. Dock så kom detta tillbaka ganska snabbt om än inte lika allvarligt. Problemet har sedan dess alltid varit kvar, men det kan öka och minska i mängd. Kan tillägga att hon har dessa problem lika mycket i som utanför buren.

Jag kan tillägga att hon äter och dricker normalt, mer än mina småtjejer. Jag  har faktiskt aldrig heller sett henne urinera på ett normalt sätt i buren heller, mina andra tjejer gör en grej där de backar in i position och kissar, efter till exempel de blivit väckta eller precis blivit insläppta. Denna tjej har jag aldrig sett faktiskt kissa.

Jättetacksam för hjälp!

/Surpan

R4ttus
1

Har tyvärr inget bra att komma med, men kanske kan vara av intresse att jag själv har haft en råtta som -kan- ha haft samma problem, fast en hane så lite svårare att avgöra.

Jack hette han. Kallades ibland för "kissenisse", just för att han kissade helt utan kontroll, mycket möjligt att han läckte faktiskt. Var kisspår överallt efter honom, hela tiden. Han hade dessutom noll koll på hygien och toaträning,  han både kissade och bajsade där han var i och utanför buren, även när han låg och sov. Blev hela tiden nerkissad bak i pälsen. Förstås svårare att avgöra om det var överdriven revirmarkering, men det stämmer inte heller då han inte hade ett uns aggressivitet eller dominans i sig. Till på köpet tvättade han sig knappt, så han behövde badas och schamponeras rätt ofta då han faktiskt började stinka annars, och jag är inte den som är känslig för lukter annars.

(Hade för övrigt även 2 av hans bröder, som inte hade något av dessa problem.)

Otroligt snäll, glad och trevlig råtta. Hade aldrig långt till plopp och knaster - och var väldigt glad i mat. Inte ett dugg lättskrämd heller stressad av sig heller.

Tyvärr behövde jag åka fram och tillbaka med honom till veterinären flera gånger under hans korta 1åriga liv. Trasiga trumhinnor från innan jag köpte honom, usel balans, konstig hårbotten, drog till sig löss som ett bi till honung (ingen aning om HUR, men han fick löss flera gånger och blev snabbt överkryllad, medan brorsorna knappt hade en enda i pälsen) och tillslut behövde jag avliva honom när ännu en antibiotikakur inte hjälpte efter att han drabbats av allvarlig mykoplasma.

Han medicineras flertalet gånger på grund av alla sina återkommande bekymmer, så OM han hade inkontinens, så hjälpte i alla fall inte antibiotika honom.

Edit: Det lät även alltid som att han var "täppt i näsan" när han andades. Men han nös aldrig. Och hans trumhinnor såg så illa och konstiga ut att veterinären aldrig hade sett något liknande, och de blev aldrig riktigt bra.

Jack hade massor av problem, så något av dem kan ha varit kopplade till möjlig inkontinens. Tänker på hans trumhinnor, inte tvättade sig, vet inte om det kan vara kopplat till nerver?

JenniferSoderberg
0

Orsakerna till inkontinens kan vara flera olika, men det tyder sällan på någon allvarlig sjukdom. Den vanligaste orsaken är en försvagad bäckenbottenmuskulatur, något som naturligt försvagas med åldern. Det är musklerna i bäckenbotten som hjälper till att hålla upp urinblåsan och urinröret. Detta är det jag fått fram om inkontinens, fast hos människor då, men kan ju känna att det kan vara samma hos råttor. Fann även detta: Andra orsaker till inkontinens kan vara nedsatt fysisk rörlighet, medicinsk eller neurologiska åkommor, urinvägsinfektioner, att östrogenmängden minskar i samband med klimakteriet, graviditet och efter förlossningen, övervikt etc. Vet inte om detta kanske ör så mycket till hjälp, men jag försöker iaf! (:

Surpan
1

#2 Hm.. Låter lite likt detta, förutom det att det kom plötsligt i och med flytten. Hon är väldigt snäll mot småtjejerna så vet inte om det är dominans och överdriven markering.. Hm.

/Surpan

Surpan
0

Puttar upp denna då hon nu fått antibiotika i 10 dagar utan förbättring. 

Ingen som har haft en hona med samma problem?

/Surpan