Skillnaden?
Ni som haft råttor,hamstrar, möss och/eller gerbiler.
Vad är skillnaden?
Jag är sugen på att skaffa ett litet djur, men inte hundra på vilket.
Råttor lever ca 5-6 år, hamstrar ca 2, en mus 2-3 år, en gebril 2-4 år. En hamster får du ha en av de andra måste du ha minst två. Råttor behöver större men specielt högre burar för att kunna klättra medans de andra kan ha lite mindre burar. En råtta måste man aktivera mer man kan inte bara sätta in ett hjul i buren som med en hamster. En råtta och en mus kan du träna till ganska mycket medans hamstrar och gebriler är lite svårare.
Jag vill gärna gosa en del med mitt djur men också hålla på med tricks och agility.
Vilken av dom skulle passa bäst?
Då skulle jag säga råttor eller möss. Så då kan du ju sen tänka hur mycket plats du har. Har du inte så stor plats kanske det är bättre med möss. Du kan ju läsa lite om båda och känna vilket djur du tror passar dig bäst.
Nej, nej, nej.
Råttor lever 2-3 år, om en har tur.
If you fight love, you're always a loser
Ok.
Tack. 🙂
Oj tänkte nog på att dom kan bli upp till 5 år. Så ja det stämmer
Råttor är dom mest personliga av alla små gnagare. Dom lever 2-3 år och kräver en hel del av sin ägare i form av aktivering och så. Dom kräver också störst bur. Dom är lätta att lära trixs och så. Möss är små och och trevliga, som en liten miniversion av råttor. Dom lever i ungefär 1 1/2-2 år. Dom har inte alls samma krav på bur och aktivering, men man kan inte hålla dom instängda i små burar hela dagarna dör det. Dom vill också ha saker att göra och få komma ut regelbundet. Möss är också väldigt lättlärda. Gerbiler är otroligt facinerande små djur. Dom lever i uppemot 5 år, bra mycket längre än andra gnagare. Dom vill ha stora terrarium med massor att gräva i. Och tro mig, det är verkligen underhållande att se dom gräva sina tunnlar! Även gerbiler kan bli mycket tama och trevliga små djur, men ingen av dom jag har träffat har kommit upp riktigt på råttors nivå. Och jag har aldrig sett en tränad gerbil. Hamstrar kan jag inte säga mycket om. Jag har prövat guldhamstrar några gånger, men dom dör bara för mig inom en vecka… :( Dvärghamstrar däremot är mysiga små varelser med mycket större personlighet än vad man förväntar sig i en så liten kropp. Hamstrar lever normalt 2-3 år. En sak jag noterat med hamster är att dom verkar bli understimulerade väldigt lätt. Gallergnagande är t.ex så vanligt att man rekommenderar att inte ha gallerburar till hamster. Dom har också den lite dumma egenskapen att dom inte kan uppfatta höjder, så dom ramlar lätt och slår sig om man inte har 100% koll om man har dom ute på ett bord eller i soffan eller så. Dom kräver inte heller så stor bur, helst utan klättermöjligheter, och är den enda gnagare jag anser att man kan ha hjul till om det är stort nog.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tänker upprepa det som flera andra redan sagt: Råttor har mer personlighet.
Jag har råttor och hamster, så jag listar lite nedan hur jag upplever skillnaderna:
Råttor:
+ Blir mer tama/tillgivna.
+ Lättare att lära saker.
+ Kan man ha ute ur buren utan att vakta lika mycket.
- Luktar mycket mer än andra smådjur.
- Kräver mycket större bur.
- Kan skrämma eller göra gäster illa till mods.
Hamster:
+ Behändigare och lättare att ta med sig på resor.
+ Tar minimal plats mot andra smådjur och är billiga att äga.
+ Lever inte rövare på samma sätt när de för springa fritt på golvet.
- Många har stressproblem som gallergnagning eller överdriven hjulanvändning. Svåra att motionera tillräckligt.
- Aktiva. Blir inte lika gosiga. Inget djur man håller i och myser med längre stunder.
- Är mer känsliga i matväg då de har kindpåsar som kan skadas.
/Surpan
Tack så mycket!
Vill du ha mer att gosa med så är ju råttan bästa alternativet. Jag har haft råttor, gerbiler och har nu möss. Och känner många som har/har haft hamster. Råttor är sjukt mycket mer sällskapliga. Kastar sig ut när man öppnar luckan på buren och hoppar upp på axeln. Råttorna kan man också ha lösa i rummet, även ute om man håller koll. Dom tål mycket mer och det är mer att hålla i. Gerbilerna och mössen springer bara iväg och gömmer sig när man öppnar buren, och man måste locka fram dom. Dock var gerbilerna svårare att locka fram. Mössen kommer fram efter någon minut. Gerbilerna var inte säkert att dom kom fram. Gerbilerna och mössen är svårare att ha lösa. Dom hittar man inte sen xD men också jobbigare att hålla koll på dom eftersom dom är små. Råttorna är mycket lättare att hålla koll på. Man kan göra mycket mer med råttor. Jag lärde dom massor av trix. På någon minut har dom fattat vad dom ska göra för att få godisen. Har försökt träna mössen. Hopplöst… Bara sitter där som ett fån och gör massa annat.. Råttorna kunde koncentrera sig bättre. Gerbilerna testade jag lite med, men jag var väldigt liten då så vet inte om jag gjorde rätt xD Mössen går liksom inte gosa med direkt… Man är rädd att man kliar för hårt, och dom uppskattar det inte lika mycket som råttorna. Råttorna kunde stå och nästan somna om man kliade dom under magen. Då stod dom upp och lyfte på ena tassen så man skulle komma åt. Och plötsligt ramlar dom omkull för att dom somnat xD Dock luktar råttorna lite mer. Och kräver mer, och behöver stor bur med gärna mycket saker att utforska i. Men det är sjukt värt det!
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Ok.
Det lutar nog åt råttor.😃
Håller med om allt positivt folk skriver om råttor ovan, de är det perfekta husdjuret! Lite som att ha små hundar, minus att man behöver gå ut i slasken och halkan med dem varje dag ;)
Vänliga Hälsningar
Malin