Hopsättning
Hej! Vi har nyligen skaffat två bebisråttor, honor, som var tänkt att flytta ihop med Amina och Meg, som båda är runt 3 månader. Förväntade oss inga problem eftersom båda var såpass unga, lugna och harmoniska. Nu är det så att vår Meg, är superduktig med ungarna. De sov ihop i en hög på några sekunder. Hon funkar även utmärkt med Amina, hennes syster. MEN vår Amina, gillar verkligen inte bebisarna! Första gången de träffades (efter lukt-vänjning) hoppade hon på dem direkt. De pep, men fick inga blodiga sår. Jag har läst artikeln här om hopsättning, och att de bara bestämmer rangen först, men efter att ha läst inlägg om äldre råttor som bitit så olyckligt att ungen dött vågar jag inte låta dem hållas. Hon hat blivit lite bättre sen Meg accepterade dem, men inte mycket. Det är inte alls lika våldsamt. Ungarna är väldigt nyfikna och "på" henne hela tiden, eller ja, de sekunderna de hinner innan Amina blir arg och jag tar isär dem. Men de är inte rädda för varandra. Har som sagt läst artikeln men vill gärna ha råd i just det här fallet, är ju så rädd om mina bebisar men de alla skulle må så mycket bättre om de funkade ihop. Bebisarna och Meg är väldigt mycket tryggare med varandra. Mvh /Linn R

Putt
Om jag har uppfattat det rätt, att ingen har blivit biten och illa skrämd, så skulle jag låta dem bo i samma bur och låta dem vänja sig vid varandra helt enkelt =) Det kan se brutalare ut än vad det verkligen är när råttor gör upp, speciellt om en äldre råtta puttar/sparkar bort småbarn t.ex.
Jag har varit med om liknande scenarion där en/några äldre inte gillat nya småbarn det minsta - men inte gjort illa dem.
Men de kunde bo i samma bur, och med tiden så gav det sig och tillslut accepterade de bråkiga äldre småttingarna som medlemmar i sin flock 🙂