Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 849 ggr
Zolah
1

Bumblefoot - erfarna?

Ni som har erfarenhet av bumblefoot, hur har det sett ut i tidiga stadier? jag är orolig att Artemis är på G att få nåt dumt. Jag hoppas dock att han bara är torr och att smörja in det med återfuktande hjälper gott nog

Tussaan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min förra tjej hade detta. Inte lätt att bli av med. Hon fick det på grund utav att hennes förra ägare haft henne i en liten fågelbur utan något mjukt underlag. Så när hon kom till mig så var  det mattor och handdukar bland annat som gällde som underlag i buren. Men det var hopplöst att bli av med, smorde in med antibiotika salva men hjälpte inte alls! Hon hade på bägge hälarna men den andra läkte (dock en liten svullnad kvar) men den andra tassen blev bara värre, kom var hela tiden och ibland blödde den. Fastnade skräp hela tiden och sånt.. Jätte jobbigt.

Så hoppas verkligen inte att din kille har börjat få det ..

Tussaan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ber om ursäkt för kanske lite fula bilder, men bra för dig och andra kanske att veta hur det kan se ut.

Zolah
0

Ser ju inte ut sådär just nu, ska se om jag lyckas ta några bilder själv.

Om det skulle vara bumblefoot tror jag att det säkert beror på att jag just nu har rivet tidningspapper som underlag tills jag kan skaffa b2n igen

Tussaan
1

Okej men det är ju bra. 

Hoppas det inte blir värre, men ta en titt hos veterinären då kanske och se om de har några bra tips.

chexxx
1

Min Petunia fick det.  I början var det som en liten rund knöl på hälen. Kändes men syntest knappt. Lätt att mista för en "benbit" eller del av hälen. När det blev lite värre blev det en röd rodnad på den.

Jag la in 300 filtar och smorde med allt möjligt. Så länge jag smorde 1-2 gånger om dagen höll det sig riktigt fint och förvärrades inte spec mycket(under ungefär ett halvårs tid. Däremot efter 10 dagars semester,då ingen kunnat smörja henne, var det genast rödare och mer svullet. Så smörja var det som gav mig bäst resultat.

Det blev inflammerat och sprucket först i slutskedet av hennes liv.

Jag tror att om jag upptäckt det riktigt tidigt(och arbetat förebyggande) hade det nog gått ännu bättre.

Zolah
0

tänkte uppdatera -

Har nu bytt tillbaka till back2nature , och som förväntat funkar det mycket bättre än kasst tidningspapper.

Har även badat herren ifråga och smörjt in, tycker redan att det ser bättre ut. Han var även extrem söt då jag badade honom, satt som en fet liten karl under kranen och myste :)

Ska se om jag får bort tjorvet annars lär jag väl få gå till veterinär med det, vet inte ens vad man får för klumpfot :/

zickan
0

Tidigt stadie brukar man kunna tyda lite mer rödhet, svullnad, irritation, dock osäker om torrhet har med det att göra.  Likt liggsår och liknande. 
Sedan börjar det övergå till lite mer svullnad, råttan kanske ger antydan om att det känns att stödja på foten, svullnaden ökar och mer likt sårinfektion/knöl bildas.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
0

Artemis är röd runt fotknölarna ( eller vad man ska kalla dem )

det har även blivit en rätt mjuk knöl, men det har inte blivit värre.

tror det har blivit bättre, men jag vet inte om jag behöver medicin iafl