Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 439 ggr
nniikaa
2015-01-18 17:29
1

Omplaceringar - tips?

Hej, wow, har inte skrivit här på hur länge som helst.

Nu är det iallafall så att jag ska ta hand om 3 herrar som behövde omplacering. Har bara honor sedan tidigare. Min fråga är iallafall om det är något speciellt jag bör tänka på nu när de kommer till mig? 

Vill ju såklart att de ska känna sig så trygga som möjligt. De är tre stycken och jag har somsagt inga hanar sedan tidigare så ingen introduktion behövs. Får med lite av deras inredning, otvättad så den är nerkissad och trygg..haha.

R4ttus
2015-01-18 18:39
0

Hur är hanarna och varför omplaceras de?

Om de är hanterade och välmående sen innan så kommer flytten inte innebära några problem 🙂 (med största sannolikhet!)

Är de däremot rädda och ovana vid människor så var försiktig i början, och låt de få det väldigt lugnt precis i början så de inte stressas upp av onödiga saker, men hantera och var med dom så ofta du kan så de lär sig att du är snäll och deras trygghet.

Men muta överdrivet ofta med godis. Gurkbitar och annat nyttigt duger utmärkt om de ska mutas massvis.

nniikaa
2015-01-18 18:50
0

De har inga problem med rädsla eller så, sociala killar, gillar visst inte att bli uppplockade eller hållna alltid men inget överdrivet motstretande. De omplaceras pga ägarens sjukdom, alltså har hon inte tid/ork till dem längre. Två dubbelrex från uppfödning och en vanlig zooråtta. Full fart när de är ute och ska undersöka alls men kan sedan lägga sig och gosa efter ett tag. Lugnare om de är ute en och en. Ska inte ha haft några hälsoproblem eller så, dubbelrexarna kunde visst lätt få små rivsår. Bråkar inte, lite småtjafs men inget allvarligt.