Halm
Jag tänkte om jag skulle köpa halm till råttorna för vi har lite kallt här hemma ibland och halm ska ju va bra att hålla värmen med och lätt(kul?)att bygga bo med! Sökte här på forumet på halm och fick upp massor om att råttor inte ska ha halm för det dammar och har ohyra? Men jag har aldrig sätt ohyra när jag förut hade kanin å marsvin, minns inte att de dammade så väldans heller, och jag tänkte ju inte fylla hela buren utan mer en näve till att bygga bo med. Kan de verkligen vara så farligt? De verkar ju inte vara farligt för andra gnagare? OBS jag har provat fleecefilt men de tycker råttorna inte och och kastar i toaletten.
Ja, de kan få ohyra (löss och skabb) av halm och hö. Det beror på att vilda råttor och möss springer bland det innan det paketeras. Ohyra som går på möss och råttor går inte på marsvin och kanin, så det är inte konstigt att du inte har lagt märke till det tidigare. 🙂
Låt råttorna boa med exempelvis toapapper istället.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Låt dem även boa med Fleece. Finns billiga fleece filt på Ikea för 9kr. De e varmt å gott för dem! :)
#2 Titta på sista meningen i #0 😉
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 Hahaha vilka roliga och kräsna råttor :o TS. Har du testat med vanliga tyger? :dem kanske inte gillar materialet? :)
#4 Mina är likadana, enda fleece duker till är hängmattor tycker de :P
TS, bomaterialen som går hem här hemma är baserat på papper. Strimlad tidning, toapapper, riven kartong osv. :)
Jag skulle undvika hö och halm då det bland annat är stor risk för ohyra men även då de inte brukar ha något utbyte av det. Jag har inte sett någon råtta som visat intresse för halm när de vant sig vid det nya utan det har bara legat och skräpa. (detta var innan jag ens viste om att det hade ohyra osv. runt min nybörjar period samt i djurbutiker jag praktiserade på under skoltiden)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej fortsätter med tidning och papper då de funkar ju hyfsat.😌