Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 496 ggr
lekandur
2015-01-13 12:51
1

Knöl..

Hittade en knöl i Arwens "armhåla" i lördags så jag misstänker en juvertumör om jag inte är helt bort o cyklar. 😕
Min lilla prinsessa. Ringde till veterinären och kollade pris och hur dom skulle göra med narkosen eftersom jag helst vill ha gas.
Fick priset runt 3000 för operation och att dom använder en spruta.
Det gör så ont att just min lilla pussgurka ska få en knöl.

Hur skulle ni göra? Skulle ni operera nu direkt eller skulle ni vänta lite eftersom hon inte lider och till synes mår bra?

Where you invest your love
you invest your life 

Zolah
2015-01-13 12:53
0

Har du satt henne på undersökning så det är bekräftat?

jag skulle tro att ju mindre den är, och att den är av 'rätt sort', desto större chans är det på återhämning då det blir en mindre operation

lekandur
2015-01-13 13:18
0

Har en nära vän som kommit och tittat på henne och sagt att hon är 90% säker på att det är en tumör då hon haft en hel del egna fall med tumörer.
Så jag litar på henne och har hon fel och det inte är någon tumör så blir jag ju inte direkt ledsen :)
Men den sitter löst så man kan känna hela och är relativt "mjuk" eller vad man kan säga så vi tror att det blir en relativt enkel operation isånnafall.
Det enda jag är lite sådär inför operation är att dom använder en spruta. Är det inte att föredra med gas?

you invest your life 

Zolah
2015-01-13 14:56
0

personligen tycker jag det är svårt innan man vet vad som finns i, bästa fall kan det ju vara en finne. har haft den turen en gång, trodde en hade fått ett tumör så var inte så himla glad. sedan kom en kompis och klappade råttan, och den sprack xP  fick rengöra ordentligt sedan var det bara att låta läka :) 

Dom säger att det ska vara bättre, troligen pga att dom kvicknar till på ett annat sätt. en annan vanlig komplikation brukar ju vara om dom är för gamla, ju äldre desto svårare. 

tror bara en veterinär kan säga om den är elak eller god, goda sprider ju sig inte och kan finnas med råttan livet ut utan större problem medan en elak kan sprida sig och då är operationer mer stress än hjälp

lekandur
2015-01-13 15:16
0

Då hoppas vi på en fet finne då! :D

Vi får se vad lönen säger om jag kan operera den här månaden eller inte. 🤐

you invest your life 

Zolah
2015-01-13 15:22
0

du kan ju höra annars om det går att göra en avbetalningsplan eller så, jag har iafl kunnat använda faktura så när det varit illa om pengar kunnat betala nästa månad .

Trollan92
2015-01-13 16:15
1

Så vidare hon inte går ner i vikt så lider hon nog inte. 5 av mina råttor som fått tumör har tyvärr fått somna in då kroppen slutade ta upp närning. Hur gammal är din råtta? Bäst att undersöka råttan först å se om de är värt en operation pga ålder eller tumörens gång. Lycka till!