Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 503 ggr
R4ttus
0

Aggressiv råtta

Har en kastrerad hane här hemma som heter Jessie, 7-8 månader gammal. Kastrerades för 6 veckor sedan.

För cirka 2½ månader sedan började han hugga mig, oprovocerat och hårt som attan. När han en dag gav sig på sina 2 kompisar bokade jag tid för kastrering.

Efter operationen var han lugn i flera veckor. Tog väldigt hårt på honom och han vilade mest. När såret läkt helt blev han samma spralliga, glada Jessie igen.

Men nyligen så har han gått tillbaka. Han hugger mig, han burrar och frustar så fort han ser någon av de 4 småbarnsråttorna. Hans bror blir rädd för honom. Den enda som inte blir rädd och som han gärna sover med är den andra kastrerade hanen på 10 månader.

Efter flera dagars jobb fram och tillbaka med introducering så bor Jessie nu i min honflock. 4st äldre tjejer mellan 1½ år - 2½ år.

Han umgås inte med dom. Han sover själv i ett hus.

Jag kan inte röra honom längre eftersom han helt plötsligt kan hugga. När han hugger så gör han det inte en gång, utan flera gånger snabbt på samma ställe. Så det blir x-antal djupa blödande jack. Innan han hugger så blir hon totalilsken blixtsnabbt. Burrar upp sig, kisar med ögonen och kan vifta till med svansen. Från att nyss ha varit helt lugn.

Vad kan jag göra? Alla idéer är välkomna, vill få tillbaka honom till den han var förut, har ingen aning om vad som hänt honom 😕 Eftersom kastreringen inte hjälpte så var det nog inget hormonproblem trots allt, utan något annat.

Innan problemen började så visade han 0 tecken på att vara aggressiv eller sjuk. Han är inte fysiskt sjuk heller för den delen, så han hugger inte för att han har ont eller så. Han springer och klättrar utan problem, och äter som han brukar.

ChrisO
0

Nu kan jag inte så mycket om råttor. men det kan inte vara något med psyket då? inte ont nånstans?

R4ttus
0

#1 Det är det jag är väldigt orolig för att det är! =(
Han gör inte illa tjejerna, men jag håller noga uppsikt om han skulle börja ilskna mot dom också. Tjejerna var sjukt arga i början av introduceringen, då satt Jessie och skrek av rädsla. (Mot alla hanar utom 1 kastrerad är han helt opålitlig)

Men han umgås inte alls med tjejerna nu. De har slutat hota och verkar acceptera honom, men att han skulle dra sig undan så i buren? =\

Men jag kan inte sätta honom och Leopold (kastrerade hanen) ensamma i en bur heller, då Leopold har blivit klippan i hanflocken.

Han ger som sagt inte minsta tecken på att ha ont någonstans överhuvudtaget. Och ej sjuk, har aldrig ens varit snorig eller nyst.