Spån
Hur är det med spånet man använder till hästar? Kan man använda det? Hur funkar det med torv?
Det finns massor av olika spånsorter som används till häst så du får nog specificera mer på vilket dy syftar på. Otroligt vanligt med kutterspån till häst.
Torv går att använda men det kommer bli rejält smutsigt både i buren och själva råttorna lika så. Torv är som det är, blir det blött är det inte trevligt och vill man ha rena råttor är torv inget bra alternativ.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
folk har testat både och, spånet till hästar var väl i princip rivet papper? om det är det så är det inga problem.
#2 Tänker du på STL?
Det är en sort som används till häst, sedan kutter, andra trädslag, torv osv osv. Finns massor som används i olika stall. Det vanligaste jag stött på bland olika ridskolor landet runt är kutterspån.
Bara i mitt stall så har vi två olika spån. Kutter på vintern och annat granspån som är fint malet på sommaren.
Tror det är den jag tänker på, är värdelös med namn haha
#4 Hehe, STL är riven kartong och andra pappförpackningar i stort sett. Köps ofta ifrån Granngården :) (BILD)
Helt okej spån men kvalitén varierar, ibland dammar det och ibland är det super. :)
när ni är ändå är inne på spån, vilket är bäst? alspån eller kutterspån? vad jag har förstått så dammar inte alspån alls? men hur är det med kutterspånet?
#6 Kutterspån är ett Nej Nej. Det är otroligt dammigt för både människor och smådjur. Eftersom det (oftast) är av barrträd innehåller spånet då terpentin (ett gift) som förstärker ammoniaken vid kontakt med urin och därmed är cancerframkallande. Då ska du absolut välja alspån över kutter.
*edit, tillagd text kl.17:11*
Alspån kan damma (precis som alla ströer) beroende på kvalitén men generellt är det dammfritt. Dock saknar det uppsugningsförmåga så använder man inte toalåda är inte alspån särskilt bra.
Okey. Ville bara dubbelkolla. Alspån it is:) luktar riktigt gott med
#8 Jag missade att skriva om just Alspån som du frågade så titta i #7 så får du lite mer info om Alspån också :)
läste de nu. meningen är väl i så fall att man ska använda toalätt till toan :). vad jag har fattat det som så ska det vara väldigt bra iaf
#10 Toa-lätt anser många är för hårt för små tassar då det är väldigt hårt pressat papper. Men i en toalåda ska det inte vara några problem eftersom det är en sån liten yta och de inte behöver gå på det hela tiden. Själv använder jag kattsand i mina lådor :)
Okey. Det kanske man ska kika på istället:)
Jag använder rivet tidningspapper. Toppen då de gärna boar med det och dammar inte :)
#11 vad skulle du rekommendera istället för alspån om man inte vill ha det? om det blir råttor så kommer en toa iaf användas :)
#14 Det bästa spån jag kommit över hittills är Lättströ (hampa) då även jag som ibland reagerar på damm slipper trånga luftrör. Det är mitt favoritval av spån i dagsläget :)
20kg för 149kr på Granngården men man får se upp då kvalitén kan variera ganska mycket (tydligen, aldrig varit problem för mig)
Och eftersom mina går på låda beöver jag aldrig tömma hela buren varje vecka utan jag storstädar kanske varannan vecka där jag byter spån så den där 20kg säcken räcker väldigt länge trots 6 (har två extraburar för tillfället, vanligtvis bara 4) burar som ska fyllas :)
Okey. Så alspån är bra då om det är bra kvalite om dom går på lådan? :)
#16 Du kan använda alspån om du vill, ja.
Hur är det med sån kristall kattsand?
#18 till toan menar du?
Jag har själv aldrig hanterat det (eller kännt på det) men det ska inte vara några problem vad jag vet. Däremot får man se upp så råttorna inte äter det. Är det klumpar brukar råttor provsmaka och det kan orsaka problem. Nu vet jag inte var kristallerna innehåller eller hur det reagerari kontakt med urin så det kan både vara giftigt och ofarligt, det kan jag tyvärr inte svara på.
En sak jag kan komma på som är negativt med det är när man ska städa lådan. Du kommer troligtvis få slänga hela lådans innehåll eftersom bajset troligtvis är i samma storlek som kristallerna (?) och därmed blir nästintill omöjligt att använda kattspade.
Men är som sagt inte hundra på hur kristallsand fungerar så jag kan ju ha fel ang det :)
#19 ja precis. Jo jag lär få tömma hela då.. Jag har verkligen svårt för att hitta bra underlag till toaletterna.. Kattsand följer med ut överallt, toa-lätt är alltför "stort" plus att det luktar hemskt tycker jag, alspån har ju ganska dålig uppsugningsförmåga… Någon som har tips på något bra underlag till toaletterna? Råttorna är duktiga på att använda toaletterna men känsliga när det blir för smutsigt. Tycker dem det är för smutsigt på någon toa gör den sina behov precis utanför istället haha
Haha ja.. Jag har den genomskinliga. Det är mer om råttorna kissar eller bajsar, sen trampar i det så det fastnar på tassarna så följer allt med ut och runt överallt.
sån här låda borde väl funka alldeles ypperligt som toa? med lite modell större bara. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Sortimentlada-och-modulback/Modulback-20260/
#22 Det problemet har jag aldrig hört tidigare :O Vilka små skitnissar du har, haha 😃 Nä då blir det så klart svårare men har de så pass lös avföring att det fastnar på tassarna om de råkar kliva på det?
#23 Det beror ju på hur hög den lägsta kanten är. Om den är låg så kommer resultatet bli precis som det är med hörntoalådorna.
Okey. Hur hög är den lägsta kanten på den hörn lådan?
Haha jo dem är ju det.. Tre av fyra vägrar även sova på annat ställe än toaletterna.. Nja, lite lös kanske men inte speciellt mycket,