Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4110 ggr
shpongle
0

mycoplasma =/ help please!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer ännu ett inlägg om den j-la mycoplasman.(tog en bild precis när hon vaknat innan jag tvättade hennes ansikte. för folk som inte vet hur symptomen kan se ut.)

jag tyckte att jag visste det mesta om denna jävliga sjukdom… men så när det väl händer en själv (eller senarare ens egna råttor) då är det som att man får hjärnstillestånd.

var och hämtade ut medicin (ronaxan) åt min lilla tjej nyss. blandade ut med lite honung o hon slickade i sej hela dagsdosen direkt. så det gick ju smidigt o smärtfritt. men NU då? i väntan på att ge morgondagens dos… finns det något mer man kan göra för att hjälpa henne, försöker stoppa i henne massa c-vitaminer o liknande. men vad mer?

Allting har gått svinfort.. för en vecka sen sprang hon runt helt hysteriskt o jagade både katterna o hunden. o nu är hon så jäkla krasslig att hon knappt orkar hoppa upp i soffan!

tacksam för alla tips.

MVH Dennis

Daydreams
0

Jag diskuterade mycoplasma behandling för ett par dagar sedan med en kvinna som fött upp tamråttor i en massa år. Det hon kommit fram till i samråd med flera råttkunniga veterinärer under åren var detta:

Myco ska behandlas med baytril och vibramycin samtidigt för att antibiotika ska bita på symptomen.

Råttan ska behandlas tills att den är frisk, dvs i ett riktigt svårt fall kan man få behandla i flera månader.

För att råttan ska få hjälp med phvärdet som tar stryk av långvarig antibiotika behandling kan man ge den en slurk filmjölk med bakterier 1 g i veckan. dock inte tillsammans med vibramycinet.

Denna behandlingen är tuff och njurarna kan ta skada men mycoplasmans symptom är så svåra att bota ibland att det är enda lösningen. 

Nu är detta andrahands information så självklart måste du diskutera igenom detta med din veterinär (om vetten kan råttor vill säga).

shpongle
0

jag frågade efter baytrul och vibramycin men fick som svar att dom numera inte skriver ut den men den här ronaxan skulle tydligen va samma medicin o funka lika bra.. O_o

svårt det där med veterinärer. dom är så fruktansvärt överskattade. och jag har fortfarande inte träffat någon som vet va dom snackar om oavsett djur. så därför litar jag itne på nån. blev väldigt skeptisk till den här medicinen men jag tänkte att jag ger den väl en chans.

det verkar ju som att alla veterinärer hittar på egna lösningar på allting. för om man ringer till 10 olika o frågar samma fråga får man ju typ 10 olika svar..

Daydreams
0

Jo jag vet, är skitjobbigt. Man får hitta en veterinär som litar på vad man säger. Vet du att veterinärerna har en (1) dags undervisning om alla gnagare under hela sin utbildning? Helt vansinnigt.

shpongle
0

är det så? det är ju helt stört..

men har du inga fler praktiska tips som man kan göra förutom filmjölken? 

jag blev helt överlycklig nyss när hon va ute på golvet. för katten hoppade på råttan (peach) o då blev hon sur o studsade genom rummet efter katten o skulle väl hämnas eller nåt.

så jag antar att ännu finns det hopp =)

Daydreams
0

Visst finns det hopp, men jag tror du måste tvinga veterinärerna att ge dig baytril och vibramycin. Och filmjölken är bara tänkt att ges vid en längre behandling. Mjölkprodukter är inte idealiskt  vid myco eftersom dom är slembildande.

The_Rat
0

Var inte så orolig… Det kommer säkert att gå bra, din råtta kommer att bli frisk snart.

Men vilka var de andra symptomen som din råtta fick?

shpongle
0

#6 bl a så låter hon som en uggla när hon andas, har gått ner i vikt på bara några dar, nyser konstant.. och så är hon lite stel i kroppen.

hon orkar ju typ ingenting just nu,… o som sagt för en vecka sen hade hon typ damp!

shpongle
0

#5 nä jag hade inte tänkt ge filmjölk än på ett tag… vet att det är slembildande. försöker få i henne slemlösande saker just nu. typ honungsvatten osv…

men jag kollade på fass just nu.. o vibramycin innehåller ju samma verksamma ämne som ronaxan.. o när jag frågade på apoteket så sa hon i kassan att dom ofta ger ronaxan istället för att det är lättare att dosera till så små djur.

idag är hon betydligt bättre så det kanske inte är så illa som jag trodde. well well… det visar sej väl.

Ninja
0

Kan det inte vara lunginflammation då? Symptomen du beskriver låter otäckt likt just det. Isf är det antibiotika som gäller, hur bra Ronaxan hjälper vet jag inte. Har aldrig hört talas om det, men enligt fass så ska det iaf hjälpa vid mycoplasma. (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19950607000010&DocTypeID=4&UserTypeID=1)

Har hon blivit så dålig så snabbt är det verkligen akut, och mycket viktigt att få en korrekt diagnos! Det enda säkra sättet man kan ta reda på om det verkligen är myco är genom blodprov, vilket man normalt inte tar på råttor. Mycoplasma brukar inte bli så allvarlig på bara en vecka heller, från en symptomfri råtta till så väldigt hängig som du säger… Jag misstänker lunginflammation, det går väldigt fort. En råtta kan dö på väldigt kort tid om det vill sig illa.

Daydreams
0

Lunginflammation är ju ett symptom på mycoplasma.

Daydreams
0

Bra med länken om Ronaxan. Kan det vara en ny behandlingsmetod mot mycoplasma? Om den funkar vore det ju jättebra, men är den som baytrilen så biter den ju inte särskilt bra utan vibramycinet… Behandling för lunginflammation skiljer sig ju inte direkt från mycoplasma behandling. MAO så finns det inte mycket mer man kan göra än att medicinera.

När jag läser i fass så verkar det ha ungefär samma effekt som antibiotika och möjligt är att det är en sorts antibiotika.

Ninja
0

Javisst kan lunginflammation vara ett symptom på myco, men det behöver inte vara så. På samma sätt som att en mycosjuk råtta inte behöver insjukna i lunginflammation.

Jag har läst på ett annat forum där någon provat ronaxan i kombination med baytril. Jag tycker det låter som en ganska vettig kombo..? 
Varken vibramycin eller baytril är ju framtagen för att bekämpa mycoplasma.. inte enligt fass iaf. Så kanske ronaxan är bättre till det ändamålet då.

cosmonita
0

Mycoplasma och lunginflammation är inte alls samma sak. Råttor kan få lunginflammation som inte orsakas av mycoplasmabakterien. Det kan bero på virus också eller andra bakterier.

Det finns rossel (i kombination med en förkylning) som kan vara lindrig och gå över av sig själv.

Det känns som att de flesta som har en råtta som rosslar skyller det på mycoplasma, men i själva verket är inte mycoplasma så vanligt som man tror. Därför behandlas många råttor med antibiotika i onödan och det gör bakteriena mer resistenta dvs motståndskraftiga mot antibiotika. Har man en råtta som rosslar måttligt lite då och då, så bör man inte åka till veterinären och mer eller mindre "tvinga" denne att skriva ut antibiotika (det finns de som övertalar vetten att skriva ut ab och en veterinär som inte är så kunnig på råttor kanske gör det för att göra kunden till lags).

Det kan förvärra dels den aktuella råttans förutsättningar och faktiskt hela råttstammens, då onödig användning av antibiotika gör att allt fler bakterier blir immuna mot antibiotika.

Virus finns det ingen behandling för utan det läker av sig själv. Men har du en råtta som rosslar och dessutom är hängig på något sätt så ska du naturligtvis ta den till veterinär.

shpongle
0

oavsett va det va så funkade ronaxan svinbra! och hon är nu hur frisk som helst! idag har hon varit överallt o sprungit o studsat som aldrig förr. hon har dessutom jagat skiten ur katterna så dom är helt slut :P

hon verkar inte lämna detta liv i första taget!

Grodan
0

När råttor blir sjuka i rossel är det inte enbart mycoplasma som är boven, precis som cosmonita skriver i inlägg #13. Mycoplasma finns i stort sett hos alla tamråttor. Den enbart gör inte så stor skada, men sätt till några bakterier till (pasteurella, bordetella, CAR-bacillus mfl), gärna också något virus (Corona, Sendai etc), nedsatt kondition pga ohyra, smutsig bur, dålig utfodring eller ålderssvaghet och du får en rosselsjuk råtta.

Bilden i inlägg #0 visar en typisk virussjuk råtta. Överdriven produktion av porfyrin (tårvätska) är mycket typiskt för flera virus.

När råttan redan börjat rossla är det i stort sett redan för sent att göra något åt. Behandling kan lindra tillfälligt, men besvären återkommer gärna. Bäst är alltså att förebygga.

A och O för att få ha en frisk råtta

• allsidig och bra kost
  • städa bur ofta, aldrig utsätta råttorna för ammoniak
  • behandla ohyreangrepp omedelbart
  • hålla nya råttor avskilt (karantän) minst 6 veckor innan de sätts ihop med de övriga
  • tvätta händer ofta - speciellt om du tar i andras råttor på ex utställning
  • inte utsätta råttan för drag, kyla, värme eller höga temperaturväxlingar

(fyll gärna på listan…)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Incognita
0

Kämpar med att få i min Adde Ronaxan och Baytril för tillfället. Han nyser och smålåter fortfarande rätt mycket efter en veckas behandling. Tycker dock att han är klarare i ögonen, även om han aldrig var varesig väldigt snorig eller hade väldigt rinnande ögon (dock röda slemhinnor). Är aaaaningen piggare, men ingen markant skillnad.

Jag hade ett sjå med att få ut vibramycin eftersom de har slutat tillverka detta Flört Fick åka tillbaka till veterinären som istället skrev ut Ronaxan. Att få i honom det går si sådär… han märker på en gång att jag blandat medicin i maten.

Önskar att Adde hade fått samma förändring i välbefinnandet som din tjej fick, sphongle. Behöver hjälp med tumhållning för min krasselsudd!

Bra tips #15! Glad

shpongle
0

jag malde ner tabletten o blandade med lite jordnötssmör o flytande honung. hon slickar i sej det direkt.

Grodan
0

#16 håller en tumme (bägge ska ha tvärtomeffekt har jag hört!)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

The_Rat
0

Hur gick det med råttan då?

shpongle
0

haha hon blev helt återställd. det var samma råtta jag skrivit om i ett annat inlägg "superråttan peach".

hon verkar ta sej över de flesta motgångar. men så vet jag inte om det verkligen var mycoplasma, det var vad veterinären sa men det kan ju som sagt varit en kraftig förkylning.