Bygger bo? :S
Detta kommer säkert verka jätteonödigt för vana råttägare, men jag har haft mina råttor i ca 1 månads tid nu, det är även mina första råttor någonsin. Varpå den ena nu (hona) har blivit helt galen i att bygga och fixa ett bo. Är det något jag borde hålla koll på eller ta bort det hon bygger boet i? Hon är inte aggressiv mot den andra råttan utan de sover ihop, leker och även äter tillsammans.
Är båda honor?
Japp båda är honor.
Är du helt hundra?
Vart kommer de ifrån?
Om de kommer ifrån djuraffär så finns det tyvärr en rätt stor chans att de har tagit fel på könen (händer löjligt ofta) och då att honan kommit i kontakt med en eller flera hanar.
Har hon blivit rundare om magen, syns hennes bröstvårtor tydligt?
Japp de var hon en veterinär andra dagen jag hade dem och hon sa att det var det.
De är från en djuraffär, jag vet att det inte är det bästa men kunde inte låta bli när jag väl såg dem. Kontakt med hanar kan jag inte stärka om hon haft eller inte då buren med könsmogna hanar var precis bredvid. Borde jag hålla uppsikt?
Jag tycker det men får höra av alla andra att jag bara är nojig och att hon har blivit fet. Bröstvårtorna vet jag inte eftersom jag är rädd att lyfta upp henne.
Jag uppmanar dig att hålla koll på hennes vikt om du kan och storleken på hennes mage samt försöka att kolla efter bröstvårtorna.
Om du tycker det verkar bli skillnad så fixa i ordning en bebisbur åt henne ifall att hon skulle vara dräktig samt ge henne nyttig färskmat.
Vart bor du?
Har skaffat ett block där jag tänkte fylla i vikten på båda en gång i månaden. Okej problemet är att jag kan inte ha ungar här hemma då min mamma aldrig skulle gå med på det och jag skulle aldrig kunna ge dem till djuraffären då jag är rädd att de kommer frysa dem bara.
Jag bor i Haninge, söder om stockholm
Okej vad bra, håll koll på det!
Jag skickar PM till dig.
Det kan också vara så att hon helt enkelt gillar att boa =) Har två honor och en hane som älskar att bygga och boa med tyger och papper.
Om du har haft en henne 1månad så lär hon inte bära på ungar, då de föds efter ca 21 dagar.
Okej :)
Det är så, var jätterädd att jag skulle behöva ge bort ungarna och de skulle frysas till ormföda :(
Haha jag måste ha slagit i huvudet eller något, såg helt förbi det faktum att du har haft dom över en månad XD
I så fall har du inget att oroa dig över så du kan pusta ut, ber som ursäkt ifall jag skrämde upp dig i onödan :)
Det är väll en månad nu i dagarna men antar att hon gått över tiden iaf.
Skönt det att höra iaf, så jag slipper få ångest över det. :)
Jag har haft många råttor som gillar att boa, drar runt med allt från papper och tyg till toalådor och matskålar ^^
Det verkar vara individuellt vilka som gillar att boa och vilka som hellre slappar. Inget att oroa sig för. Lägg in extra tyger och kanske strimlat papper så har hon mycket material att gosa in sig med :)
Ser ut som att du har fått en riktig inredare! Mina råttor brydde sig aldrig särskilt mycket om att boa, så länge de hade något mjukt under tassarna. Sedan tillkom det 2 nya till flocken varav den ena är en riktig designer. Nu sover alla fyra i ett kuddfort på översta hyllan. 😛
Någon av mina två pillar ut de mjuka fibrerna i hampaströet och släpar upp till en hängmatta om hon inte har något annat att bädda med. Misstänker att det är den som även går under namnet Lulu Carter…..
Skönt att höra att fler har upplevt detta. Hennes senaste stöld till boet vart ett 1 meter lång sidenband som hon fann på golvet när jag slog in paket. Hon är väldigt petig när det kommer till material att bygga med men när hon är klar visar hon gärna upp det för min andra råtta och delar glatt med sig av boet.
Mina råttor stjäl allt möjligt. Bla har de haft sönder en sittkudde och tagit med sig bomullen hem. De har också stulit halsdukar & läxpapper att bona med, och såklart gammalt hederligt toapapper.. Fasligt söta är de när de bonar! 😃
# 4 Hej Du skriver att du är rädd för att lyfta upp din råttistjej. Varför det ? Det är viktigt att du nu i början handskas mycket med din tjej. det är nu som banden skapas mellan er. Handskas med henne flera gånger dagligen så får du en tam o trygg råttis.
#17 Jag var rädd att lyfta henne just då ifall hon skulle haft ungar så var jag rädd att skada henne eller dem. Nu har jag inga problem att lyfta henne och hon njuter av att ha finger kontakt då hon märkt att de är perfekta att klias med bakom öronen.