Sår. Akut.
Hejsan, min råtta har sår på huden. Och hon kliar sig inte alla mycket. MEN hon börjar få lit långa klor (ska få dem klippta) iallafall, och kan det vara rumskam som bitit henne ? Eller är det att hennes naglar rivit henne när hon kliar sig det minsta. För hon kliar sig inte alla mycket på det sättet så det är loppor osv. Isf, är de koksalt lösning som gäller då? Mvh !!!!
Ser ut som ohyra. Uppsök veterinär omgående!
Jag tycker också att det ser ut som ohyra, placeringen är rätt typiskt.
Min kille såg ut sådär när han hade skabb. Uppsök veterinär omgående så dom kan göra skrapprov, Det blir lätt flera sår och det är obehagligt för de små liven. Lycka till!
Jag tycker att skrapprov låter lite överkurs. Om det är ohyra så tar Stronghold all slags ohyra som råttor kan få, skrivs ut av veterinär efter besök. Många råttägare har skrivit att de är nöjda med det medlet och jag är också det, enkelt att använda och ohyran dör
det är inte alltid man får stronghold, en veterinär här är rädd att skabben ska bli immun :P
finns en annan som man kan köpa från apoteket, kräver dock att du doserar 2 ggr med en veckas mellanrum. har bara glömt namnet just nu >_<
Jaha, jag visste inte att det fanns rädsla för immunitet där också… gäller det bara stronghold på råttor eller är det stronghold mot skabb överlag? (ursäkta för lite OT)
Klart det finns andra medel också som är bra, reagerade mest på att ta skrap-prov för ohyra, oftast görs väl det om man misstänker allergi eller hudåkomma… Hursom, veterinärbesök rekommenderas och jag önskar lycka till till trådskaparen 👍
kan inte svara på det har inte haft problem med skabb på annat än mina råttor :)