Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 714 ggr
Pladask
2015-01-03 16:32
0

bits, varför?

Hej! Jag har nyligen fått hem två sötnosar, köpta av uppfödare. Till en början var båda supertrevliga och nyfikna. Dock har en av de små börjat bitas, det har även börjat blöda lite smått 2 ggr. Jag känner mig vilsen. Förstår inte vad detta beror på. En gissning skulle vara att hon vaktar buren, för råttan har BARA bitits i buren. Kan komma fram till gallret och bitas. Kan det vara såhär i början? Tips på vad man kan göra? Mycket tacksam för svar.

Gambino19
2015-01-03 16:54
0

ja, det är alltid så i början, ta upp de kela med dom så löser det sig. De att dom bits är att det är ett nytt hem och att de har en ny ägare. De har inte vant sig än bara:)ge dom mycket kärlek så löser det sig.😉och du ska alltid öppna bur-dörren och ge mat(godis) om du petar in fingret igenom gallret så kan de bitas av misstag. Hoppas det går bra:)

panini
2015-01-03 17:01
2

#1 Det ska aldrig vara så, inte ens i början. TS, om han bits så lägg han på rygg, då känner han sig underlägsen och förstår att han har gjort fel. Anledning till att han bits vet jag inte, så det låter jag någon annan klura ut ;)

Gambino19
2015-01-03 17:06
1

#2 förlåt, tänkte lite fel😕 det var någon som sa det till mig när jag frågade exakt samma sak:)

Pladask
2015-01-03 17:25
0

Ska man ta ut råttan från sputnik osv eller bara locka? (Inte när den sover, man om man ska ta ut dom tex). Vill inte skrämmas om den är rädd men inte heller låta den tro att den bestämmer över sputnikar/rör osv? Har bara lockat tidigare, men börjar fundera på om det är fel… vad tror ni bitandet beror på?

Zolah
2015-01-03 17:27
4

att som första grej lägga råttan på rygg kan bli JÄTTE fel om man inte är väl bekant med råttor, i värsta fall bits han mer för han börjar bli rädd för dig istället. gör ett högt PSSSHT ljud då du ser att ha är på väg att bitas istället…

Pladask
2015-01-03 17:41
0

Har svårt för att läsa av min lille vän, ser spänd ut ibland och då spänner jag mig också… Men ska prova det! Är det vanligt att de vaktar bur/sputnikar osv? Vill få reda på vad bitandet beror på :S hade ni låtit råttan vara och bara lockat, eller ta ut den?

Gambino19
2015-01-03 18:48
1

Man ska börja med att prova locka ut den, sedan kan man försöka ta ut den. Ser man att den inte vill så låter man den vara och pratar med den ist:)

Pladask
2015-01-03 19:08
1

Ok, ja det är så jag gjort. Tänkte bara om det kunde bli problem om det var dominans inblandat.

[EvelinaL]
2015-01-03 21:46
2

Det låter som om de inte blivit hanterade tillräkligt mycket när de vart små, isåfall så får du helt enkelt träna den. Det är jättebra att göra det PSSSHT ljudet när den bitts men vad du än gör TA INTE BORT HANDEN. Då märker råttan att om den bits får den vara ifred så alltså får den kanske det den vill ha och kommer inte sluta med det. När jag köpte mina råttor sa uppfödaren till mig att "bits dom, lämna tillbaka de för då är det ett inlärningsproblem " vilket jag tycker är jättebra att det är uppfödaren som tar på sig ansvaret för råttans betende och inlärning. Tyvärr gör inte alla uppfödare det.

Zakaraa
2015-01-03 23:20
1

En råtta ska inte bitas då är det något fel. Kan bero på rädsla, stress, smärta eller rent av aggressivitet. 

Här har du RiF's artikel på hur man hanterar bitande råttor, att tämja råttor och otama råttor. Tre artiklar som säkert kan ge dig råd och hjälp :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Pladask
2015-01-03 23:21
0

Den andra råttan är världens snällaste och goaste, och den bitande råttan bets inte i början. Gick bra de första veckorna, så tänkte om något hänt… funderat på om den kan vara sjuk, om jag gjort nått fel osv. Jättejobbigt :( Men tack för svar, jag ska kämpa på även om jag känner mig ganska ledsen just nu.

Pladask
2015-01-03 23:22
0

Jag har läst en del om bitande råttor, men eftersom jag inte vet vad det beror på är det svårt att veta hur jag ska gå tillväga. Är rädd att det ska förvärras…

Zakaraa
2015-01-03 23:32
3

#12 Det är därför du måste ta reda på just Varför :)
Råttor visar sällan att de mår dåligt förrän det nästan är för sent så det är lätt att missa, speciellt om man inte hunnit bekanta sig och lära sig sin råttas beteenden.

Är det en burförsvarare är det relativt enkelt att träna bort, en massa mutor och att sakta vänja vid att buren även är Ditt "hem".
Samma sak om det handlar om rädsla, jobba med att övertala dem att Du är tryggheten inte faran.

Är smärta orsaken så måste man ta reda på vart råttan har ont och behandla problemet.
Ett tydligt exempel på bitande råtta pga smärta fick jag bekanta mig med förra året då jag, när jag arbetstränade i djuraffär där en hona hade satts på lagret pga en knöl på halsen, de trodde det var en cancerknöl men icke jag såg direkt att det var en sprängfylld varböld(som jag sedan kom fram till orsakats av ett bett från någon av hennes fd. burskompisar.) Hon var o-hanterbar och högg när man närmade sig henne. När jag tömt bölden och börjat rengöra den blev hon hur snäll som helst, lät mig hantera henne på ett väldigt hårt sätt (som krävdes vid sårrengöringen) utan annan protest än ett litet pip.

Pladask
2015-01-04 23:04
1

Eftersom jag inte haft råttor tidigare och inte riktigt lärt känna dessa än är det svårt att komma fram till något. Jag vet att jag måste hitta anledningen, men vet inte hur jag ska gå tillväga :S känns som det kan bli jättefel om man gissar. Tror inte råttan har ont eftersom jag kan ta i råttan utan problem när den är ute och den kommer själv fram till mig och klättrar upp på axeln. Detta tar jag som ett tecken på att den tycker jag är ok, och har aldrig blivit biten när den varit ute. Känns som burförsvarare? Eller ska jag ta en tur till veterinär för att utesluta smärta? Behöver verkligen råd så är tacksam för alla svar jag kan få!

Zakaraa
2015-01-04 23:44
0

#14 Tittade du på första artikeln jag länkade i #10? För den innehåller just tips och hjälp för hur du hanterar bitande råttor.

Pladask
2015-01-06 16:12
0

Ja jag har läst den, även tidigare. Den förklarar jättebra om man vet orsaken, men det gör jag ju inte. Kanske är trög nu, menar du att jag ska testa allt?

Zakaraa
2015-01-06 16:54
0

#16 Eftersom det verkar vara en burförsvarare då problemet endast finns i buren så är det Det du måste jobba bort och hur du går till väga då finns i artikeln.
Jag skulle utgå från texterna om "dålig vana" och rädsla" och använda de knepen för att tala om att buren även är Ditt hem.

Pladask
2015-01-06 17:16
0

Ok då är jag med, tusen tack för din hjälp!