Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 787 ggr
Jkee
0

Fettknöl?

Upptäckte precis att min ettåriga råtta hade en konstig knölliknande sak på övre delen av bröstkorgen. Oftast brukar det ju vara tumör men detta är ingen kula som jag upplevt tidigare. Detta är mer som massa knutar vilket gör att jag misstänker att det är något annat. Hon mår bra och beter sig som vanligt. Har någon några erfarenheter av detta?

Zakaraa
1

Tumörer är ett samlingsnamn på svulster och knölar (vävnadsbildning) så de kan se ut och kännas på många olika sätt.

Tumörer som dykt upp hos mina tjejer har varierat mellan runda ärtor till, som du beskriver, en knutsamling. Med det sagt behöver det inte vara något farligt, knölar kan finnas där utan att växa eller sprida sig men troligtvis handlar det om juvertumör i detta fall i och med placeringen. Juvertumörer dyker oftast upp runt 1-1½års ålder.

Håll koll så den inte växer :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jkee
0

Det är väl bara att hoppas att den inte växer. Den får sitta där så länge den inte är farlig. Håller tummarna.

Tussaan
0

Är den mjuk? Min tjej som är ungefär lika gammal har också en större knöl precis under armhålan, men är mjuk och inte fast. Cancer brukar vara lite hårdare.. Min precis som din har förutom det och hälsan i behåll annars.

Tussaan
0

Också*

Jkee
0

#3 den är mjuk väldigt rörlig. Känns nästan som fett och brosk. Men vi får se om den växer då är det förmodligen juvert. Vi får båda hoppas på det bästa!

Tussaan
0

Okej. Säkert en fettknöl, får hoppas det. Är ju ingen veterinär men har varit med om liknande förr då det har stämt.

Får hålla lite uppsikt 🙂