Tips vid förkylning?
Min råtta på snart ett år har en liten förkylning (snorig + låter lite) han har varit rejält förkyld tidigare i år och fick då antibiotika. Jag har ringt veterinären och hon tycker inte att jag borde behandla med antibiotika om han inte blir sämre. Han är frisk och kry annars, äter, dricker och busar som vanligt. Jag håller koll på hans vikt och lyssnar på hans lungor då och då. Jag försöker ha dom i varm ånga dvs. i badrummet när man dushar (som vetrinären föreslagit), ger honom te och extra vitaminer. Jag har också satt en filt för buren så att det inte ska dra. Så nu undrar jag finns det något annat bra man kan göra för att hjälpa honom bli av med förkylningen eller om det bara är att köra på som jag gör nu?
Jag tycker det låter bra så som du gör nu! det är koffeinfritt te du ger va? annars låter det som att du gör allt precis som man skall :)
Det är inget konstigt att de blir förkylda ibland, försök att inte oroa dig utan tänk istället på att när han är frisk från detta så blir hans immunförsvar starkare framöver :)
Jag ger dom rooibos te så det är inget koffein i annars skulle jag ha två galna råttor. 😃
Förkylningar brukar gå över, så det är nog inget att oroa sig över! :)
Går inte att helt förhindra att de blir förkylda, du vet säkert innan men dragfri plats och dammfri miljö underlättar en del! :)