Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2793 ggr
Elipowe
0

Tunnlar - avlopps rör!

Vill ju ha lite tunnlar till mina råttflickor och ferplast tunnlar är SKITdyra. Fått höra att vissa använder avloppsrör. Men vilken typ ? Diameter?

BILD ! :)

Girlie
0

10.5 cm är Ferplaströren, tror att mitt avloppsrör är lite större men allt runt 10 cm borde ju fungera? Vet att det finns att köpa på ex. Bauhaus och där kostar det 40-50 kronor. Själv håller jag mig dock till Ferplast, de kostar 79 kronor här, avloppsröret fick jag med en bur jag köpte. Glad

Elipowe
0

De jag såg kostade från 89 kr :o! Känner mig lite snål :o! Men hur sådana avloppsrör ut ? Gör de att böja eller ?

Girlie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns olika rör, mitt är en sväng men den går inte att böja. Så pass mjuk plast tror jag mina skulle tugga sönder direkt. Vet också att det varnats för att vissa rör kan innehålla armering som innebär en skaderisk om råttorna gnager fram den.

Till vänster på Ferplasthyllan, övre delen av buren ligger mitt rör. Det är den bästa bild jag har tyvärr.

Lancia
1

Jag har avloppsrör från bauhaus, ferplaströren kostar runt hundralappen här och avloppsrören 15-20 kr.

Elipowe
0

Tack tack :D!

Det är ganska stor prisskillnad. Skall åka till bauhaus i morgon och köpa lite rör :D! Skulle egentligen åkt idag, men har stuckat stortån :'o

[kalelo]
1

orkar man byta rör med jämna mellanrum så kan man ju kolla med en golvaffär om man kan få deras rör när golvmattan på dem har tagit slut… man kan ju själv såga till dem och sätta snöre i för att hänga upp… sen så kan man göra bon av dem med… säkert mer om man är uppfinneserik…

Babbett
0

Jag har köpt vita dreneringsrör på Bauhaus…de går att böja och är drenerade :-P

Elipowe
0

#7 Är det sådana som är "streckade" ? BILD! :) Diametermått?

Babbett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Diametern är ca. 8½-9 cm.

FunkyShrimp
0

Vet inte vad det kostar, men på Granngården lär det finnas med.

jessi_twini
0

Är inte avloppsrören giftiga? Tänkte köpa sånna till degusarna men pappa sa att dom va giftiga.. han kanske hade fel vem vet ;P

Babbett
0

#11 Det kan vara att just avloppsrör är gifiga…de är väl gjorda av PVC. Dreneringsrör är kanske mindre farliga. De luktar inte lika konstigt när man sågar i dom iaf. :-P

Ladyinred
1

ett tips. gå till tapet och färgaffärer och fråga efter tomma tapetrullar. De brukar bara bli glada att bli av med dom. Visserligen e dom i hårdpapp och man behöver byta ut dom ibland, men vadå.. de e ju gratis ;)

jessi_twini
0

#13 smaaart =D

Pladask
0

Puttar upp tråden och tar upp ämnet igen. Finns det avloppsrör (gärna gråa/svarta och hårda) som är ofarliga för råttor? Var isf?

JenniferSoderberg
0

Här kostar ferplast rören mellan 175-220kr.. D:

Pladask
0

Ingen som vet?

MissanTissan
0

Jag har två stycken olika sorter avloppsrör. Tre stycken i en större storlek som blivit avskurna så dom är rätt korta. Sen har jag en mindre storlek som inte är avskuren. Och den är rätt poppis av ena råttan. Hornbach säljer dom rätt billigt, så jag skulle tipsa om att ta en sväng förbi där :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Pladask
0

Hur vet man att dom är ofarliga, alltså giftfria? Eller du hörde med dom på plats?

Pladask
0

Eller dom var inte giftiga? :S

MissanTissan
0

Jag frågade dom på hornbach

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Pladask
0

Ok, så bara dom är gift-fria och utan armering så är det lugnt? Tack för dina svar :)

malin.maria
0

Jag kör vita ventilationsrör från Bauhaus! :)

Vänliga Hälsningar

Malin

Pladask
0

Tack för tips :) är de mjuka eller hårda?

malin.maria
0

#24 De är hårda :)

Vänliga Hälsningar

Malin