Rasta råttor
Hej jag är jätterädd att någon råtta ska försvinna så varje gång jag har ute dom har jag ute dom i soffan på kvällen medans jag tittar på tv i ca 4 h. Men jag vill gärna ha ute dom i mitt rum. Jag har ett rätt litet rum men det finns ändå mycket sladdar jag inte kan säkra och jag har en sänglåda under min säng fast den har inget lock och jag har väldigt mycket grejer i den och vill gärna inte ha dom i där men dom går ändå alltid dit. Sen har jag ett jobbigt skrivbord som jag inte vill leta råttor bakom men dom går alltid dit. Vad kan jag göra?
Mina ena råtta är en riktigt liten äventyrare och springer iväg på upptäcksfärd i hela vardagsrummet så fort jag släpper ut henne. Jag brukar låta henne kila runt och då kommer hon fram då och då och hälsar på mig för att sedan skutta vidare. Jag har sladdarna lösa på golvet (mina biter ej i dom) men jag håller alltid extra koll på henne när hon springer runt, och säger till om hon skulle göra något som hon inte får. Hon springer även under soffan (där jag inte får tag på henne), men jag brukar sitta i mitten av rummet så kommer hon fram tillslut i alla fall :)
Tack för tipset :)
Det är värt att lägga ned pengar på att göra rummet råttsäkert om de inte kan vistas i något annat rum. Köp en sladdlåda eller kabellister eller dylikt, skaffa lådor med lock, osv.
Det är givande för råttor att få springa runt och upptäcka nya områden, annars blir de lätt rastlösa enligt min erfarenhet. Om man låter råttorna gå omkring fritt i ett tillstängt rum kan man också observera vart de dras, vilka gömställen de hittar, osv. Då blir det mycket lättare att hitta dem när de väl springer bort på riktigt.
Det kan vara enklare att råttsäkra ett rum, jämfört med att försöka få råttor att vara inom en zon. Ett tips är att göra ett lock eller köpa till lådan under sängen(alternativt flytta den), om jag hade varit råtta hade jag nog också viljat kolla in alla roliga saker där, då det är något nytt att upptäcka :)
Tack för tipsen :) sen skulle jag också vilja ha dom fria i vardagsrummet men vi har lite problem. Först av allt har vi en hund och en katt varav hunden gillar att jaga saker och katten har varit vildkatt men blev övergiven av sin mamma. Så jag kan inte lita på dom. Sen har vi ingen dörr till nästa rum. Vi har också en kamin som vi ofta tänder i och jag vill inte hitta en död råtta bakom där. Vad kan jag göra? PS vi har ett väldigt stort vardagsrum.
Kan du inte göra en stor rasthage med "lock" och fylla den med roliga leksaker? Då kommer varken hunden eller katten åt råttorna och råttorna kan inte smita.
Jag har råttbollar till mina råttor så att dom kan rulla runt i lägenheten då är inte häller katterna ett problem utan dom rullar råtterna in i hur som helst 😃
#8 är det inte farligt för deras ryggrad som att ha dom i ett hjul?
Hjul/bollar är generellt ett big nono
#7 skulle dom inte kunna ta sig ut?
Jag har väldigt stora där de får plats att ha sin svans rak. Plus att jag inte har dom i dom så ofta.
#12 bild? Skulle varit kul att se hur stora :)
Det är dom här. De är 25 i diametern så de är rätt stora.
#14 25cm i diameter är inte stor, det rekommenderas inte ens till guldhamstrar.
Har inte råttorna alls ofta i dom nu för tiden så, dom är dock bra att ha på somrarna när man är ute med dom i koppel och så har man en sån öppen för då kan de sätta sig i den och känna sig lite skyddade.
Jag tänker såhär också, hur kul är det att vara i en instängd boll om man kissar eller bajsar.
eller hur bra är det för ryggen att springa på ojämn mark? treadmills är iafl raka och snedbelastar inte kroppen.
Min åsikt är att det är bättre att ha dom lösa, råttor är inte guldfiskar.
#11 Det beror väl på hur du bygger den. Jag brukar själv bara ha buren öppen när jag är hemma så de kan klättra ut om de vill. Då får dem springa fritt på golvet, i lådor, på sängen och på (under) skrivbordet. Jag har två katter, men ingen av dem bryr sig om dem. Den ena är en skicklig jägare och den andra en latmask! ;)
#0: Du skulle kunna köpa en hage till små hundvalpar, då behöver inte den lilla råttan springa under soffan och så, och kanske lite lättare att hålla koll på, eftersom hagar till tex hamstrar är lätta att klättra över för dom 😁