gömma maten
Varför gömmer dom maten?
Det är bara honorna som hämtar en massa riven tidningspapper och lägger över matskålen.
Hanarna gör inte så….
Det är nog ett betende de har kvar sedan långt tillbaka. I naturen behöver de ju gömma sin mat så det är antagligen därför. Mina hanar gömmer också maten på olika ställen och min katt krafsar runt matskålen efter han har ätit ifall det finns något kvar för att "gömma" det. Så det är nog vilddjurs betendet som sitter kvar och i vissa djur finns det nog kvar mer än hos andra.

Våra råttor har sin matskål på översta våningen men varje gång den fylls på så bär de snabbt ner all mat till huset på bottenvåningen så då vi städar buren är det alltid världens matförråd där.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 Då är mina lite snällare.. tror jag.. dom plockar med hela matskålen till huset.
Matskålarna jag använder är dessa http://www.zooplus.dk/shop/fugl/burtilbehoer/foderskaal_vandskaal/248113 köpte dom för att försöka hindra dom från att sno med sig skålarna men det funkade inte så bra^^
# 0 Det är som "EvelinalL" skriver här ovan. Det är en instinkt som råttisarna har. Råttor kan samla på sig kilovis med frön o dylikt i sina bon. (I det vilda) Både honor o hanar kan samla för sämre tider.
Mina hanar (spec den ena) "hamstrar" så att säga gärna maten i huset, sen har jag en hona som hamstrar på de godis hon får. :p