Ädelstens bebisar
Igår föddes det 12 små marsipan barn sådär lagom till lussia. 🙂
Mamman är min egenuppföda Himalaya tös Mage.. ak Sickbrain (himalaya, top, slätt), väger runt 300 gram, så en liten tös är hon, men underbar tös helt klart. (e. Rocky, russian blue dumbo slätt, imp Bulgaria - u. Merry, black capped, top slätt, imp Bulgaria.)
Pappan är en import från Bulgarian, Orion, en mysfarbror helt klart som älskar att få upmärksamhet. (Russian blue, dumbo slätt) vägen + 600 gram.
Ska bli intressant att se vad för färger det kommer up, men gissar att det kommer bli svart och RB. ❤️
Trodde inte det skulle komma så många och inte redan igår, men små är dom inte och hela 12 stycken, runda magar och glada barn. 😘 Vi båda undrade här hemma vart alla barnen fick plats i den lilla magen. 🤔
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Vilka sötnosar, och fina bilder!🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Orion är väl runt ett halvår gammal, varför para en så ung hane?
Ädelstenen heter vårat äldreboende :D
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#2 Han är 9 månader (född i mars), varför skulle det vara för ungt?. Han har bra temprament och är frisk, mamman därimot är ett halvår, och flera vad jag har sätt parar råtthonor när dom är i denna ålder, men för mig är dom redo.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Honan är i yngsta laget för en kull vid 6 mån, önskvärt är 8-10mån, och just för att man parar honor innan de fyllt ett så har man väldigt dålig chans att utvärdera dessa. Därav skall hanarna vara absolut minst 1 år, helst minst 1,5. Eftersom denna hane dessutom är importerad så betvivlar jag att släktforskning och uppföljning av syskonen varit speciellt intensiv om ens över huvud taget. Att hanen ska vara minst 1 är basic.
9 månader är väldigt ungt för en hane, speciellt en där man inte har så bra koll på *samtliga* kullsyskon och syskon till föräldrarna, just för att även om hanen just nu har bra temperament och är frisk, vet man inte vad som händer längre fram. Han kan falla död vid 11 månader, eller få extrema hormonrelaterade beteendeproblem om några månader, saker som kan ärvas vidare till avkomman. Eftersom man inte kan vänta lika länge med honor av biologiska skäl bör man därför alltid vänta så länge som möjligt med hanen, om man inte känner linjen *extremt* väl. Ju längre du väntar med att para varje föräldrapar, desto mer vet du om föräldrarna och resten av linjen och desto mer kan du därför utvärdera, och på så vis har du möjligheten att faktiskt förbättra kvaliteter och egenskaper mer och mer för varje generation, och aktivt sträva efter att varje generation ska vara lite bättre än den förra, istället för att bara fortsätta avla fram råttor som blir sjuka och dör tidigt och inte funkar i flock bara för att det är gulligt med bebisar och man inte orkar vänta och utvärdera. Lite så ser jag på det :)
Äh skärp er… Jättefina föräldrar och Grattis till de fina ungarna!
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Okej såhär är det. Jag har koll vad som finns bakåt, jag vet att linjen är långlivad på både mammans och pappans sida, jag vet vad för färger som finns bakåt. Jag har bara haft en kull innan med råttor, men jag har avlat hamstrar i 10år +…
Jag vet hur ni tänker, men jag parar dom inte bara för att dom är gulliga. Dessa 2 har vad jag vill ha ut av efter mina råttor.
Jag gjorde denna tråden för att jag är glad för mina bebisar som kom, inte för påhakningar och förklaringar innan ni vet fakta. 😮Jag ska inte behöva förklara för mig själv. Jag vill ha bra hem till dom inget annat.
//Frida
Min kommentar om att para bara för att dom är gulliga vad en allmän peak till hur det ser ut hos väldigt väldigt många, inte just dig, jag vet inte mer om din planering än just åldern på föräldrarna. :) Men det är faktiskt så, att postar man på ett allmänt diskussionsforum så får man faktiskt vara beredd på andra åsikter än ens egna. Man kan välja att ta till sig det om det är ny information som man kanske inte ens visste, eller så kan man välja att totalt skita i det om man tycker att man själv vet bäst, det är såklart helt upp till var och en. Men man kan aldrig stoppa folk från att ha åsikter och ifrågasätta saker som man undrar över. Det får man liksom ta om man ska vara på ett forum. :) Och självklart vill du ha bra hem till dom, det vill nog alla som föder upp! :) Men vill man med sin avel även jobba för ett långsiktigt mål där man faktiskt försöker förlänga livslängden som idag ligger oerhört låg i Sverige så kan det ju vara bra att försöka tänka lite långsiktigt också och vänta lite med att avla på unga, outvärderade individer! Dom kommer ju (förhoppningsvis) fortfararande vara lika underbara om några månader! Sen som sagt väljer ju du om du vill ta åt dig av det eller inte, det är verkligen inget påhopp, utan något jag allmänt hoppas att fler uppfödare faktiskt börjar fundera på! :)

Ja ungarna är föräldrarna ÄR jättefina, men man kan väl i alla fall försöka förhålla sig till basrekommendationerna för avel, och om man inte gör det men ändå postar något i ett offentligt forum så får man ju räkna med ifrågasättande. Inte ens morfar till kullen är ju ett år än liksom.
Dessutom har du i din säljesannons när du försökte omplacera Orion tydligt skrivit att det finns beteendeproblem inblandat. Orion och pappan till honan bråkade såpass att du inte kunde ha dom ihop, därav omplacera. Och pappan till honan börjar redan "se skruttig ut", vid knappt 1 års ålder. Det är inte gener jag skulle avlat vidare på utan rejäl utvärdering.
om du ska söka hem till dom måste du ändå göra en annons som följer mallen, sedan om du inte skriver annars som tex att annonsen ska vara låst, så kommer ju folk fråga saker om dom ska eventuellt köpa dem.
#11 Jag såg ingen fråga på dom i denna tråd. Jag ville lagt ut annons senare när jag vet vilka färger och hur dom kommer bli. Det hadde varit annorlunda med frågor, inte med påhop. Man kan säga det på annat sätt.
//Frida
Jag ser en fråga samt en motfråga, vilket jag inte tolkar som påhopp.
"Orion är väl runt ett halvår gammal, varför para en så ung hane?"
- " Han är 9 månader (född i mars), varför skulle det vara för ungt? "
därmed blev det som en inbjudan att folk skulle förklara för dig varför det var för ugnt…
sedan tolkade jag ditt meddelande " Jag vill ha bra hem till dom inget annat." som att du skulle försöka hitta folk som ville köpa dem, aka annons.
#13 Jag skrev vill hitta hem till dom inget annat. I meningen, jag vill inte ha påhop. Detta är ingen annons. Om det var skulle jag skrivit mera om släkten och vad som finns bakåt.
Aja jag vet vad jag vill ha ut av denna parning, jag vet att dessa två är goa och friska individer och har bra släkt, som kompleterar varandra. Känns himla tråkigt igen att folk säger (vad jag tolkar det som), du vet inget om dessa råttor, utan att änns fråga (detta är påhop). Varför skulle jag änns para om jag inte viste något om dom 🤔. Och mammans föräldrar, dom är supertrevliga individer som är friska. Jovisst jag älskar småttingar, dom är gulliga. Men det är inte varför jag parar dessa, då kan jag lika gärna köpa hem bebisar från en uppfödare.
//Frida
Jag ser bara att du verkar bli defensiv, ibland måste man som trådskrivare tänka att folk menar gott. Folk kommer med frågor, och du säger det är påhopp. ser inget där som skriver ' du avlar bara för att få ungar' jag ser däremot en del människor som försöker förklara för dig varför det inte är bra, varför dom skriver som dom gjorde etc. Medans du bara viftar bort det som ' TSH! ni kommer med bara påhopp! jag har minsann skaffat bäbisar förr " och ger bilden av att du håller för öronen.
Det är ju bättre att dom informerar och frågar saker, än att dom ska behöva göra en grundlig research på dig utan att fråga alls.
Kort version - Det är inga påhopp, så ta det lugnt och kanske ta emot lite av informationen istället för att ta det som att folk med illvilja vill ta ner dig.

Spot on, Zolah. Tack.
Måste inflika med att om du vill bli uppfödare så måste du räkna med och även kunna ta emot kritik samt frågor utan att dra svärdet direkt. Det är sånt som kommer komma varje gång att de vill veta varför du gjorde som du gjorde och parade de som du parade. Som en fördel att personer nu säger det direkt till dig och inte går och tisslar bakom ryggen på dig om det. Det ger dig dels en chans att förklara hur du tänkte ang allt samt att köpare också få se sånt de annars missat helt som du kanske inte tänkt på själv som viktigt. Försökt att inte ta det som mothugg eller personangrepp när någon frågar. Bättre att svara utförligt på det som kommer på ett proffesionellt sätt så får alla också en syn på dina tankar eller du kan också tänka till och lära sig nåt. Man blir aldrig nånsin fullärd så lyssna på andra är alltid bra. Alla här bryr sig om råttornas framtid, det är därför personer också ifrågasätter = väldigt bra att de bryr sig
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag lyssnar, men blir så irriterad, av vad jag ser. Jag svarar gärna på frågor, fråga bara med en annan stämning, så kommer jag inte bli "defensiv".
Självklart kommer jag försvara mig, jag försvarar mina bebisar med mitt liv, och om någon säger något som inte är sant om dom, självklart kommer jag svara efter det. Det vet vem som hellst som har sina djur som sina bebisar. ;)
//Frida

Men vem har sagt något som inte är sant?
Bebisarna

Black dumbo tös

Svarta barn

RB european Berkshere hane

RB

RB

RB
//Frida
Otroligt fina bebisar!
kommer bli fullt upp sen när de blir lite äldre, 12 stycken som springer runt som… ja, råttor. söta är dom iaf :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Det 'r supermysigt, med sma bebisar som anvander en som lekplats. 🙂
//Frida
Gud va söta!