Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 1272 ggr
juliafrojd
1

För tjock?

Hej! Än så länge så är jag fortfarande nybörjare gällande råttor. Jag undrar om en råtta kan vara för stor/tjock eller är det "ju större desto bättre"? Mvh Julia & Opie

Zakaraa
1

Råttor kan, som alla djur, bli tjocka.
Fel mat, lite motion osv (samma orsaker som gäller för oss människor gäller även för andra djur)

Här kan du läsa mer om Fetma hos råttor: http://rattor.ifokus.se/articles/4fdf368788f47228040071b2-vsht-fetma?articles-1

Bilderna saknas i artikeln och jag kan tyvärr inte hitta bilden som lånats av mig på datorn just nu.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Vermin
0

Haha på tal om tjocka råttor, min tjej väger ett halvt kilo, hon ser lite fläskig ut och man kan dra i löshud på henne typ, men har för mig att upp till 0.8kg är okej?

Zakaraa
2

#2 Vad som är okej eller inte beror helt på råttan, kroppsbyggnad, bakgrund osv osv.
En hona på 800 gram är Extremt stort. Det är mycket även för hanar så jag skulle inte vilja möta en bjässehonan på 800 gram.

Mina tjejer ligger runt 300-350 gram + en tjockis som ligger någonstans över 550g och som går på diet.

Josher
0

Jag har också en råtta som är för tjock, för att hon älskar mat även havregryn och annat "tråkigt" Torrfoder men också för att jag i början gav henne för mkt mat som belöning/lek & utöver det hennes vanliga mat. Hon väger knappt 500 g. Jag ger henne mindre mat/fet mat osv nu, men jag tror att det viktigaste är att se på hennes beteende. Hon kommer åt att tvätta sig överallt, hon springer & klättrar & är pigg & lekfull & verkar aldrig bli trött/andfådd. Hon orkar sin vikt dvs klättra högt i burgallret & verkar inte begränsad på något sätt, sen bör hon såklart inte gå upp mer & helst gå ner lite. Dock var det bra att hon var lite tjock när hon skulle opereras förut för då fanns det mer hud att ta av för att sy ihop, som veterinären sa ;)

Fjordell
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft en enda hona som varit för tjock, och det var Odd-Eyed Girl. Hon fick gott om motion och rätt mat (främst grönt), men var ändå alldeles för stor. Men för henne var det främst genetiskt betingat. Samtliga kullsyskon till henne var tyvärr överviktiga.

Här på bild är hon 1 år gammal och redan för rund om magen. Vägde 500g. Hon blev tjockare och tjockare, och hon fick snart flera juvertumörer som gjorde att hon fick somna in redan vid 1½ års ålder då hon mest bara låg och sov hela dagarna och blev ännu större.😢🌺

Sedan dess har jag dock bara haft honor i fin form. Inte ens på snudden till överviktiga.

Fjordell
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det här inte en så jättebra bild, men den föreställer iallafall en hona i bra form, lätt och smäcker i kroppen, även hon 1 år gammal på bilden.

[VampireGirlElvira]1
0

Min ena råtthona Willow var kraftig medans dom andra råtthonorna som jag hade förut, dom var mer "normala" i vikten.

Jkee
0

Jag har en hona på drygt ett år och hon väger nästan 600gram! Jag har aldrig misskött mig med matning eller något sånt utan hon äter i princip bara grönsaker och en fettsnål grynblandning. Är inget proffs men "fetma" kan säkert vara genetiskt att man har lättare att bli tjock. Dessutom är hon också större än vad mina andra honor är om man bortser från allt fett.

Zakaraa
1

#8 Absolut kan det ligga i släkten att råttorna blir Stora men är de Feta så ligger problemet främst i fel mat och dåligt med motion, precis som för oss människor.

För att citera 1177 (för människor men stämmer även för andra djur);
_"Fetma är en vanlig sjukdom som kan uppstå när man äter mer än vad man förbränner."
_och
"Man kan till exempel ha en ärftlig egenskap som gör att man har lättare att lagra fett än andra. Den egenskapen kan sedan förstärkas hos vissa personer bland annat beroende på hur man lever. Resultatet blir att man äter mer än vad man förbränner vilket i sin tur leder till fetma."

Så det handlar om vad man stoppar i sig och hur mycket man motionerar. Äter man rätt mat i bra mängd så behöver inte kroppen förvara de där extra fettet :)
Källa; http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fetma/