Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1107 ggr
Bjdcookie
2014-12-11 18:23
0

Import ?

Hej!

Jag har bara en fråga. Någon som vet var jag hittar reglerna för import av råttor till Sverige från EU land?

Har försökt googla fram det men hittar inte.

Tack för hjälpen <3

Bjdcookie
2014-12-11 18:28
1

Hitatde detta på jordbruksverkets sida

Införsel av enstaka djur

Införsel från EU-länder samt Andorra, Färöarna, Norge och Schweiz

Du får utan tillstånd från Jordbruksverket föra in högst sammanlagt fem smågnagare under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud.

Stämmer detta?

Är det något man måste göra mer?

Intyg, vacciantioner, vetrinär intyg?

avgifter?

Bjdcookie
2014-12-12 10:36
0

När jag tänker på att 145 människor har läst detta och ingen har svarat så hade jag gärna tat bort tråden. Går det?

Också om någon vill ha hjälp med import från Tjeckien så kan jag hjälpa till  om ni själva är uppfödare med erfarenhett och hittar något ni skulle vilja ha där nere.

Här är länk till deras uppfödar register.

http://potkani.rodent.cz/index.php/clenstvi/seznam-chs/

http://www.czkp.cz/informace-o-klubu/seznam-clenu-ckp/

Surpan
2014-12-12 10:49
1

#2 Tråkigt att du inte fått svar. Jag har aldrig importerat djur och vet ingenting om det, men det jag tänkte på var att det kanske finns mer info på typ arlandas hemsida? Flygbolagen kanske har egna regler om vilka djur de vill ta med på planet till exempel. 🙂

/Surpan

Zolah
2014-12-12 11:16
0

Bara moddar kan radera trådar, så du måste fråga en av dem

Bjdcookie
2014-12-12 11:19
0

Ja ska göra det, hittade ju svar ändå  :) Tack

zickan
2014-12-14 22:03
0

Det du fått stämmer. Dvs inom eu får du resa med 5 smådjur per person utan tillstånd. Råttor tillhör de man får ta med utan tillstånd. Jag har importerat många frpn tjeckien och kan nån ta till sv är jag intresserad

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2014-12-14 22:08
0

Jag är admin men kan radera om en stund. Sitter på mobilen nu. Inte alla som kan så vissa svar kan dröja ett par dagar

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.