Råttfrågor
Börjat bli intresserad av råttor, har några frågor men kommer nog lägga till några längre ner: 1. Kan de få en skål med färskfoder på morgonen och räcker de? 2. Måste man blanda Torrfoder och göra en müsli av det eller kan man köpa något och vad rekommenderas isf att köpa som Torrfoder? 3. Behöver man variera färskfoder varje dag eller räcker det med typ var femte/var tredje dag? 4. Är de ofta rumsrena när ni köper eller gör ni de rumsrena? Tacksam för svar!
http://falurven.weebly.com/att-skaffa-raringtta.html
Här är en bra sida om en massa bra fakta om råttor, ps: går själv i rått tankar :)
I'm out 
1. De ska helst få färskt foder 1-2 gånger om dagen så det är nog rätt okej. Själv brukar jag ge lite på morgonen och lite mer på eftermiddagen (efter jag ätit mat).
2. Man måste inte blanda Torrfoder själv. Jag har själv inte hittat någon bra mix i djuraffärer än men de vanligaste i affärerna innehåller mycket fett och andra onyttigheter och inte de näringsämen osv som din råtta behöver. Det är desutom väldigt billigt att göra eget råttfoder och du hittar de flesta sakerna i en välsorterad livsmedelsaffär.
3. Så länge de får i sig de olika vitaminer och saker de behöver så går det okej. Jag har själv gjort små matlådor till dem med samma mat i för att underlätta för djurvakten dock kan din råtta tröttna om den får samma mat varje dag och det är alltid bra att ge dem varierad kost av samma anledning som vi människor behöver varierad kost.
4. Om du köper en ung råtta så är det stor risk att den inte är rumsren eller att den inte blir det när den kommer hem till dig eftersom du kanske använder anorlunda toa och botten material än uppfödaren/ förra ägaren. Sätt ut en toalåda i buren och se till att inte ha samma material i toalådan som bottenmaterial för annars fattar inte råttan vad det är för skillnad mellan toan och resten av buren.
Jag tror det finns lite olika sätta att toa-träna dem men själv så kollade jag i buren varje dag och plockade upp bajset som inte låg i toalådan och la det i toalådan. På så sätt fattar de vart bajset ska vara och så får man hålla på tills de lär sig. Det kan vara svårare att få dem att kissa i toalådan och vissa råttor blir aldrig helt rumsrena. Min ena hane lärde sig att kissa i toalådan genom att jag la pappersbitar och filtar som han hade kissat på i toalådan och efter ett tag började han kissa där men min andra hane fattade inte grejen och kissar fortfarande i sängen så honom jobbar jag fortfarande med.
totalt OT men #1 åh vilka minnen du ger mig :)
De två bilderna högst upp på sidan är från disneykullen som är efter min, för länge sedan avlidna, hona Seven ❤️
Och för TS frågor;
1. Kan de få en skål med färskfoder på morgonen och räcker de?
Jag ger mina råttor färskmat en gång per dag, till natten eftersom det är då nattdjur är som aktivast. (Har jag kull så får de mat fler gånger eftersom de kräver mer)
**2. Måste man blanda Torrfoder och göra en müsli av det eller kan man köpa något och vad rekommenderas isf att köpa som Torrfoder?
**Nej du behöver absolut inte blanda eget foder men det är att rekommendera.
Personligen vet jag inget färdigfoder på marknaden jag skulle ge till mina råttor. Köpte en stor 15kg säck med ett foder från Miko (visningsbilden där är även min, hehe) men även där blandades det ut med mitt eget foder eftersom det ensamt inte var tillräckligt. Idag blandar jag helt eget för att av den enkla anledningen veta vad jag stoppar i mina djur.
Vill du däremot köpa färdigfoder så avråder jag dig starkt från att köpa lösviktsmaten som säljs hos de flesta djuraffärer. En massa socker, färgämnen och utfyllnad som inte fyller någon funktion (ex. rispuffar) annat än att det ska Se bättre ut. (bildexempel)
3. Behöver man variera färskfoder varje dag eller räcker det med typ var femte/var tredje dag?
Jag svarar med en motfråga, Skulle Du vilja äta samma mat flera dagar i rad?
Varierad kost är alltid bäst, för det är ju inte direkt roligt själv att äta samma sak hela tiden. Med det sagt så kan man ha en Grund som ges varje dag, jag kör exempelvis Alltid på sallat. Varje dag får de salladsmix men utöver det så varierar jag. Köttprotein ger jag mellan 1-2 gånger/vecka, då främst rått kött. Sedan är det mest grönsaker som serveras.
Så länge man ser till att ge dem det som de behöver så finns det ingenting som säger att man inte kan ge samma sak flera dagar i rad men det blir väldigt uttjatat för dem.
**4. Är de ofta rumsrena när ni köper eller gör ni de rumsrena?
**Beror helt på vart råttorna kommer ifrån. Grossistråttor är aldrig toatränade, med tanke på att de inte ens hanteras innan leverans så säger det även sig självt att de inte tränats. Vissa råttor lär sig snabbt medan andra aldrig riktigt fattar grejen.
Däremot om du köper från uppfödare så är majoriteten toatränade.
Vissa personer lägger inte tid på toaträning medan andra gör det och vissa råttor gör det rent naturligt.
Har personligen märkt en stor skillnad på kullar jag fött upp utan en toalåda mot för en kull som fötts upp med en låda. De utan låda tar lite längre tid på sig eftersom de inte lärt sig från första början att göra som mamma medans de med låda lär sig av mamman att de ska utföra sina behov på lådan.
Oftast handlar detta endast om bajs. Det är få som lyckas få sina råttor kiss-rena. De flest råttor kissar lite var som, gärna på sovplatserna eller plasthyllplan.
Mina bebisar lär sig gå på låda är de bajsar men kisset hamnar på andra ställen, oftast.
Dykt upp mer och mer på senare tid med råd om en "kiss-sten", dvs en helt vanlig sten som ställs i lådan vilket ofta brukar hjälpa råttorna att kissa på stenen.
Har inte provat själv dock så kan inte säga så mycket om det.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 ❤️
I'm out