Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 419 ggr
Sigzz
0

Råttor som bits??

Nyligen så har en av mina unga honor (2,5mån) börjat bitas. Hon är väldigt hyperaktiv sprallig och framåt. Hon har börjat nu i veckan och har bitigt både min mamma och mig. Det är inte bara ett litet nafs men det är häller inte blodtrstigt, utan lixom ett litet hugg. Hon biter inte i panik för att hon blir stressade eller får ont. Jag har bara suttigt och hon kom och bet mej i foten. Jag har fyra frågor om detta. Varför biter hon? Vad ska man göra för att få henne att sluta? Och vad ska man göra när hon bits för att hon ska fatta att hon gör fel? Är det vanligt, har ni någon erfarenhet själva? Tacksam för svar!

Sigge!Hjärta

Zakaraa
1

Har du tittat på artikeln som finns här om Bitande råttor? :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4dac787088f4722dc700153a-bitande-rattor?4d71247db9cb462141046a38-1

Omhändertog en bebis som högg så blodet forsade varje gång man öppnade buren.
Jag använder mig alltid av "AJ!!" högt och tydligt för att de ska först att det inte är okej, drar aldrig bort handen eftersom det kan trigga ännu ett bett. Minns inte exakt men inom två veckor fick jag bort hennes bitande.

En råtta SKA inte bitas, det är inte ett okej beteende. Ta en titt på artikeln så får du lite saker att prova :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Sigzz
0

Tackar! :)

Sigge!Hjärta

mieeow
0

Efter hur du beskriver det, och med tanke på åldern på råttan, så gissar jag på att det är busbett. Jag hade en råtta som inte var jättesocial av sig. Men så ibland fick hon för sig att busa. Då smög hon fram, verkligen smög och sprang tillbaka så fort jag kollade ner, lyckades bara se i ögonvrån ett par gånger hur hon smög sig fram mot mina fötter… och bet, för att sedan skutta iväg! Hon bet så det gjorde lite ont, men hela beteendet var snarare lekfullt än aggressivt, och det var mest överraskningsmomentet som gjorde att man tjöt till, haha. 

I alla fall. Om det stör dig att hon biter, , så håller jag med #1, försök att på något sätt få henne att förstå att det gör ont och att det inte är okej. pip, hyscha eller liknande. 

Det kan också vara bra att fundera på i vilka situationer hon biter. Är det ett sätt att försöka kommunicera något till dig? Jag hade t.ex. en råtta som nafsade när jag var i vägen för henne. Då får man visa liksom "nej, jag förstår inte när du biter sådär, du får säga till på ett annat sätt." 

Om det är busbett, kan du kanske låta bli att ge henne uppmärksamhet så fort hon biter, men försöka hitta andra sätt att busa med henne, och göra det när hon inte biter. 

Lycka till :)