Bitande råttbebis?!
Hej! I lördags 6/12 hämtade jag mina små råttbebisar, två stycken tjejer. Första dygnet lät jag dom bara vara så att dom skulle få vänja sig vid sin nya bur. Dagen efter började jag med att stoppa in handen i buren så att dom skulle få lukta, funkade jättebra med den ena råtta medan den andra var väldigt skygg. Jag har även börjat ge lite smått O gott från handen som har funkat jätte bra med den ena råtta medan den mer skygga råttan hugger efter maten. idag skulle jag bara stoppa in handen för att det skulle få lukta lite, den ena råttan nafsar väldigt försiktigt medan den skyggare råttan biter betydligt hårdare. Jag har hört att råttbebisar brukar nafsa försiktigt som jag även har upplevt med ena råttan, men eftersom att den andra biter så hårt så vet jag inte vad jag ska göra. Är det någon som har något tips på hur/vad man ska göra för att den inte ska hugga efter maten eller mig? Kan va bra att tillägga att dessa är mina första råttor, jag har läst på väldigt mycket men är endå lite osäker på hur jag ska göra i just denna situation. Tacksam för svar!
Det verkar vara en liten nervös och känslig råtta du har fått hem, du får kanske vara beredd på att ha extra mycket tålamod med hen så hen kan bli trygg med dig.
Ett tips är att knyta handen hårt när det finns risk att råttan biter, då gör det inte ont på dig och du kan hålla handen där utan att vara rädd. Då får råttan en chans att bekanta sig med din hand utan att du rycker till och skrämmer den.
Sedan kan vissa råttor vara väldigt glupska, och liksom ibland glömma att det finns en hand som håller i godiset! Jag brukar hålla fast godiset och hysha eller pipa till när de har för bråttom och nafsar. För att signalera att "Aj! nu gjorde det ont!" Och sedan röra mig mot råttan igen, men med handryggen först, så att de ser att det finns en hand, och sedan vända handen och ge godiset. Jag hyschar framförallt mot äldre råttor, som VET att det gör ont, men hade för bråttom till godiset. Medan jag inbillar mig att genom att pipa blir det mer förståeligt för bebisråttor vad jag menar.
Det kan också underlätta att först sträcka fram handen utan godis, låta råttan nosa lite, och sedan plocka fram godiset.
Men så är det ju en liten bebis du har fått hem. Så jag tror det är bra att ta det lugnt med den, försöka bygga upp ett förtroende och inte skrämma den. Försök läsa av kroppsspråket lär känna råttorna. Ta dig tid, om det är dina första råttor, och du endast haft dem ett par dygn, så har ni precis börjat bekanta er med varandra!
Det kommer att gå bra, bebisen behöver bara förstå att det gör ont på dig när hen biter för hårt, det lär dem sig så småningom!
Fortsätter på #2's råd om att knyta handen. Vänd handryggen mot rått så blir det svårare att bita, finns inte så mycket att få tag på där.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning