Beteckningar
Har letat på SRS och i artiklarna här men hittar inget. Vill lära mig färger och teckningars beteckningar. Alltså ba, ag, osv.. Någon som har nån bra länk att slänga ut? Hittade någon men där finns inte alla med. Vill att ALLA beteckningar ska vara med. Kanske finns något dokument för kullregistrering eller nåt där beteckningarna står?
Älskar mina stora små vänner..

http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp
här är en rätt bra länk

Ja den där länken har jag. Mycket bra bilder på färger osv men det står inga beteckningar. Eller jag kanske använder fel ord?
Det jag är ute efter är förkortningen till beteckningar på färg och teckning alltså t.ex:
agouti bareback= ag bb
En lista på alla färger och teckningar, samt förkortningen eller beteckningen är det jag letar efter. Nu kanske jag har lyckats formulera mig rätt? 

Jo jag förstår hur du menar men det står beteckningarna på hawtorn. Kanske iofs lite överkurs gentik men läs under genetik på alla färgerna.

English lilac is a non-agouti rat with two copies of the chocolate gene, two copies of the blue gene, and one copy of the red eye dilute gene (aaddbbRr)
Så här står det tec om lilac. först förklaras det i ord vad färgen består av och sen inom parantes i genetik.
Det är färgens beteckning/förkortning du är ute efter, inte den genetiska beteckningen va?
Jag kan ju kolla på reg.bevisen här hemma och skriva upp alla standardiserade, men de står ju även på www.rattsallskapet.se brevid varje namn/teckning/variant.
Jag har skrivit upp de vanligaste på min sida:

Ja men precis det var förkortningarna jag letade efter. Alltså inte de genetiska. Men tack ändå Daydreams! De lär bli användbara ändå!
Tack så mycket, Ninja och Cosmonita! Det var precis de jag letade efter! Har ju varit och kikat på SRS och på din sida sitter jag ju ofta och kikar Cosmonita. Men ibland ser man inte skogen för alla träd!

Min sida: Rat Dreams.
Klicka på "Olika varianter" i menyn. 
Jisushika. Jag tycker att din agouti är farligt lik en cinnamon. Den ser så orange ut på ryggen…

Gud vilken jättebra sida!
#9 Njaa, jag tycker tickningen ser svart ut.. Isf är det en agouti.

#10 Tack för att du gillar sidan! :D
Har ni nån bra bild på en agouti? Isåfall kan jag ha med den på sidan tillsammans med agouti-råttan Nova.

Kolla på andra råttforumet med. www.r8forum.kanske.net
Har för mig att jag sett en otroligt fin bild på en agoutidam där som du kanske kan få låna! :)

Ska genast dit o kolla! 

Leta på en tråd som heter: "sista kvällen med Selfie"