Kastrering - Resultat ?
En av mina hanar har under en lång tid varit både osäker, rädd, haft ryggen i vädret och flugit på sin råttkompis då och då. För inte jätte längesen flög ena på den andra. Slutade med ett "jack" på ryggen hos råttkompisen. Tidigare så har de delat hängmatta och gjort allt tillsammans… Till saken, elakingen har kastreras idag och ska vara ensam i 2veckor framöver, men hur kommer det bli sen man tro? Kan de bli bästa vänner igen??? Ej dominans då han är lite är liten för sånt, båda är födda i Augusti, detta år.
Det kan vara dominans. En av mina hanar blev galen vid bara 4 månaders ålder.
Det kan ta upp till 4-6 veckor innan hormonerna har lagt sig till rätta. För min illbatting som kastrerades vid 4 månaders ålder tog det nästan exakt en månad. Efter det slutade han att hugga och frusta såväl mig som mot andra råttor, och kunde bo med hanar igen utan problem =)
Men om en kastrering hjälper eller inte går inte att förutse. Om det är hormonerna som spökar så hjälper det mest största sannolikhet. Men det kan också vara något annat knas i huvudet.
Jag har i alla fall nyligen kastrerat en hane för snabbt ökade dominansproblem, och han har redan blivit mycket bättre efter drygt 2 veckor. Klarar av att bo med kompisarna igen utan att göra illa dom. Vet inte om han har slutat hugga mig, då jag undviker att röra honom i onödan tills det gått 4 veckor.
Jag har kastrerat en av mina pojkar som ställde till med rejäla skador på den andra med jättebra resultat! Han var aldrig elak mot människor så det är svårt att säga när han lugnade ner sig eftersom han bodde själv första tiden efter kastreringen utan råttkontakt. Men när vi märkte att pälsen blev mjukare och inte lika fettig testade vi att sätta ihop dem igen, det var väl ca 2 veckor efter kastreringen, och det har gått jättebra! Nu myser pojkarna tillsammans igen och ingen har fått sår som man reagerar på :)
Jag tror det kommer gå jättebra för dina pojkar också!