HJÄLP!
Idag när jag skulle ta ut råttorna så ser jag att en utav mina tjejer har förlorat massa päls på båda sidorna utav sin "rumpa". det ser ut som att hon eller någon har ryckt av päls och jag är riktigt orolig just nu. Mina andra råttor är väldigt tama jämfört med henne och hon låter inte alltid mig ta upp henne och "vibrerar" på öronen och står helt stilla när jag ska ta upp henne. Hon var inte så här för några dagar sen, då va det inga problem att lyfta upp henne. Det konstiga är att hon fortfarande kommer fram till min hand hela tiden när jag öppnar buren men så fort jag ska lyfta på henne så blir hon väldigt obekväm och rädd. Kan det va så att hon är stressad och att jag bara ska låta henne vara? Jag har inte märkt att dom andra råttorna har varit på henne utan dom leker bara och håller på att bestämma rang. Lite pip här och där men inget allvarligt.
//Orolig rått mamma
Pälsavsaknaden kan vara barbering, som kan ha många olika orsaker. Ta en titt på barberingsartikeln för mer info där. http://rattor.ifokus.se/articles/50c7bb0788f47252000b5dca-barbering?discussions-1
Vibrationerna sker det bara just Nu eller har det pågått flera dagar i rad?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har bara sett henne göra det idag. :/
#2 Din tjej löper 😎 😃 Här har du mer information om löp :)
#1 Tack för länken btw!
Låter som barbering. Kan ha gjort det själv ,eller så ligger någon annan bakom … Men om det är barbering så är det i alla fall inte farligt. Skulle du möjligtvis kunna ta en bild på det?
Det du beskriver med öron och vibrerar låter som om hon löper. Vissa honor blir helt hoppiga och omöjliga att hålla still under löpdagen, eller så vibrerar de och sitter still, redo för "parnern".
Är det bara idag hon betett sig konstigt?
Oj, skrev samtidigt och såg inte att du fått svar 😂
Oj haha! Gud va bra! Jag har varit så orolig 😭 Tack så jätte mycket för hjälpen🌺 #1
#6 Ja det är bara idag hon har varit konstig. Hoppar runt som en galning och sen helt plötsligt när jag ska ta henne så står hon stilla och vibrerar på öronen. Tyvärr får jag inte tag på henne så kan inte ta en bild just nu hahaha.
Det är konstigt att mina andra tjejer jag haft aldrig har gjort så här. 🤔
Löphonor är bra lustiga och det är underhållande att se hur de verkligen vibrerar i hela koppen när man lägger handen över rygg och rumpa och, vid rätt tillfälle, viker hon sig som en banan uppåt 😃 (lyfter fram sin fina del, redo för parning 😎)
Brukar "reta" mina tjejer lite med det och de återvänder alltid, hehe, knasbollar. Många burkompisar kan under löp-perioderna rida på varandra för att "hjälp" så om du ser det vet du vad det beror på i samband med löpen 🙂
De har en tendens att löpa samtidigt så ibland kan man ha en riktig löpfest i buren 😂 Hade två unga tjejer igår, en 9 veckors och en 5 veckors, som löpte järnet på sängen..
#9 Vissa honor bryr sig inte förrän de kommer upp i ålder och andra bryr sig inte alls under hela livet. Hur gamla är de nu?
#10 Jo men nu när jag vet vad det är så är det faktiskt lite roligt att hålla på med henne, hon skuttar runt som en galning, sen springer hon fram till buröppningen och vill ha godis, sen skuttar hon iväg igen, stannar vibrerar osv.
Mina två yngsta är 4 månader och mina två äldre tjejer är 11 månader.
#11 Vem (ålder) är det som löper och (ev.) barberar sig (det var samma råtta va?)
#12 Ja det är samma råtta. Ena tjejen som är 11 månader. Hon har aldrig barberat förut. :/ Dom får springa ut varje dag i flera timmar och jag byter inredning i buren minst en gång i månaden. Jag hann dock inte ta ut dom igår men öppnade buren och pratade med dom. Har en savic royal suite bur och den är ju inte för liten för 4 råttor. Tänker mest på det här att det måste finnas någon anledning för hennes barbering? För lite motion och lek? Men det får dom varje dag i minst 2 timmar.
#13 Barbering kan ha många olika anledningar, en del tas upp i artikeln i #1, oftast handlar det om understimulans (av min egen erfarenhet) men även andra orsaker kan bidra. Just stereotypa beteenden framkommer när djuret inte får utföra sina naturliga beteenden (det syns väldigt ofta i djurparker) så din tjej kanske tycker att hon saknar någonting, problemet är att ta reda på Vad.
Något beteende hon inte kan utföra i buren, hon får inte utlopp för sin energi tillräckligt osv. Om hon är en väldigt aktiv tjej kan du prova med lite miljöberikning så hon får använda hjärnan lite mer och bli mer mentalt trött.
#10 Kul att läsa att andra också gillar att skoja med löpande honor! 😃