Råtta + hund
Det var ett tag sedan jag hade råttor nu. Just nu har jag tre möss. Och kan säga att jag saknar råttorna riktigt mycket :c de var mycket klängigare, socialare, mysigare, och ville inte bara springa iväg. Tyvärr dog mina två pga att filtret i vattenpumpen(egen brunn) hade gått sönder, och de hade fått i sig det smutsiga vattnet. Så hittade båda döda i buren en dag när jag vaknade. Efter en månad så kom vi på att det var vattnet, för vi hade blivit magsjuka, och vattnet från kranen skiftade svagt i lite gul-färgat. Och känns som om allt är mitt fel för att vi har en egen brunn, gammalt hus, och jag borde ha köpt vatten på flaska för att vara säker på att detta inte skulle hända. Aja, det jag tänkte fråga är, går det ha råttor tillsammans med hund? Hur farligt är det att ha råttorna lösa bland hundar(nu menar jag hundar som shetland sheepdog). Ska inte skaffa på ett tag. Eftersom jag nu har mössen. Och sen börjar jag på gymnasiet, och då kan jag inte heller ha råttor(ska bo på internat) så detta är typ om flera år. När jag flyttat hemifrån. Vet, flera flera år kvar. Men har inget att göra nu såå… Ja c: och vill inte drömma för mycket, och sen bli besviken för att det inte kommer gå. Hundar är något jag kommer satsa stort på, så funkar det inte ha råttor med hundar, så kommer jag inte skaffa råttor. Nu menar jag om hunden och råttorna är vana vid varandra. Tänkte typ om dom skulle kunna skada varandra vid lek(om råttorna ens skulle vilja leka med en hund). Finns ju alltid en risk. Men är det värt att ta risken? Jag kommer ju inte lämna hunden själv med råttorna. Och råttorna kommer inte att ha tillgång till hela huset.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Vi har en lhasa apso och en leonberger och råttorna är modigare än vad de är när de får träffas. Leonbergern är totalt ointresserad och lhasa apson är mest skeptiskt och rädd för råttorna, men det är inte typ "åh kolla de springer, bäst att jag jagar dem!". Nu har ju vi i och för sig höns och kaniner med som hon fått lära sig att inte jaga, men det är inget problem med hund och råttor hos oss!
#1 vad bra att höra!
Hunden kommer knappast ge sig på råttorna, shelties är perfekta hundar vad gäller att passa ihop med alla typer av husdjur.
Självklart får du ha ett vakande öga över dem men jag skulle vara mer orolig för att råttorna skulle kunna vara lite elaka mot hunden än tvärtom.
Hunden kommer förmodligen vara väldigt nyfiken på råttorna då shelties överlag älskar djur.
Jag tror inte det skulle bli några större problem.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#3 jo, shelties är ju gårdshundar, och fredliga. Tack för svar! :)