Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 397 ggr
luna98
0

avsliten klo

Hej, jag är lite orolig nu och undrar vad jag ska göra…

jag har två råtthanar på 6 månader och jag har haft problem med att klippa deras klor.  

Detta ledde idag till att när de var ute för lek så fastnade foten någonstans och klon slets av. Det blödde en hel del men nu har det lugnat ner sig och jag stoppade tillbaka honom i buren. Borde jag sätta honom i en egen separat bur? Behöver man uppsöka veterinär? För övrigt verkar han inte ha särskilt ont men man blir lite skärrad med så mycket blod överallt 😕

Zakaraa
3

Det är inte helt ovanligt med avslitna klor. Så länge det inte får smuts i sig eller inte slutar blöda så kan du lugnt låta det vara. Råttor har en troligt bra läkeförmåga så det kommer läka inom några/någon dag.
Klon däremot kanske inte kommer tillbaka, det beror helt på vart själva klon lossnade, försvann även "nagelroten" så kommer de inte växa tillbaka. Men de klarar sig utmärkt ändå utan en klo :) 

Håll honom på rent underlag så inget smuts fastnar, skulle det fastna smuts så tvätta med koksaltlösning (kan koka eget). Men bäst är att låta det vara så det får läka i fred :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

luna98
0

Tack så mycket, nu kan jag andas ut! Finally :)